Lapset jokaisesta kunnasta kutsutaan Suomen lasten itsenäisyysjuhlaan Säätytaloon 5.12.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Lapsiasiavaltuutettu ja valtioneuvoston kanslian Suomi 100 -organisaatio järjestävät itsenäisyyspäivän aattona 5. joulukuuta  Suomen lasten itsenäisyysjuhlan Säätytalossa Helsingissä. Juhlaan on kutsuttu kaksi 10-vuotiasta lasta jokaisesta Suomen kunnasta. Pyyntö nimetä kuntaa edustavat lapset lähtee kunnille tänään.

Pääministeri Juha Sipilä vastaanottaa lapset ja kättelee kaikki juhlavieraat. Juhla on osa virallista Suomi100-juhlavuoden huipennusta.

– Suomen tulevaisuus rakentuu tämän päivän lasten hyvinvoinnin ja luovuuden varaan. Lapset ovat tämän maan tärkein pääoma. Lasten juhla on viesti lapsuuden arvosta. On myös tärkeää, että lapsilla on aina paikka tämän maan juhlakansan eturivissä, toteaa lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.

– Lasten itsenäisyysjuhlan huomioiminen ja pääministerin mukana olo on arvostuksen osoitus lapsille. Yhteiskunta kaipaa enemmän lapsiystävällisiä tekoja. Se on hyvä muistaa niin arjessa kuin juhlassa. Tästä juhlasta tulee lastennäköinen ja iloinen itsenäisyyspäiväjuhla, jatkaa MLL:n pääsihteeri Milla Kalliomaa.

Mukanaan lapsia pyydetään tuomaan onnittelukortti Suomelle. Kortin valmisteluun, esimerkiksi siihen kirjattaviin onnentoivotuksiin tai terveisiin sankarille, voi osallistua isompikin määrä lapsia. Onnittelukortit kerätään juhlassa ja myöhemmin ne asetetaan näytteille.

Juhlan ohjelma on vielä salaisuus, mutta 10-vuotiaat pääsevät varmasti juhlimaan itselleen ominaisella tavalla, lupaavat Milla Kalliomaa ja Tuomas Kurttila. Säätytalon arvokkaisiin puitteisiin luodaan juhla, jota lapset pääsevät itse toteuttamaan.

Kaikkiin Suomeen kuntiin lähti pyyntö nimetä ja ilmoittaa juhlaan kaksi vuonna 2007 syntynyttä lasta. Kuntien nimeämät juhlavieraat voivat odottaa juhlakutsua marraskuun alussa.

–Me toki toivomme, että juhlaan lähetettävät lapset edustavat mahdollisimman monenlaisia suomalaisia lapsia, toteaa Milla Kalliomaa.

#suomenlastenjuhla #suomi100

Medialle
Mediaa kannustetaan tutustumaan kuntansa juhlaan lähettämiin lapsiin ja heidän juhlavalmisteluihinsa. Median on myös mahdollista osallistua juhlaan Säätytalossa. Ohjeet median akkreditoitumiseen lähetetään toimituksiin marraskuussa.

Lisätiedot:
Milla Kalliomaa, pääsihteeri MLL
p. 075 324 5552, milla.kalliomaa(a)mll.fi

Tuomas Kurttila, lapsiasiavaltuutettu
p. 050 544 3757, tuomas.kurttila(a)oikeus.fi

Maria Gnosspelius, viestintäpäällikkö MLL
075 324 5588, maria.gnosspelius(a)mll.fi

Mannerheimin Lastensuojeluliitto
 on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu lähes 90 000 jäsentä, 556 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö.

Lapsiasiavaltuutettu on itsenäinen ja riippumaton viranomainen, josta on säädetty lailla. Lapsiasiavaltuutettu antaa Suomen hallitukselle ja eduskunnalle lakisääteisen arvion lapsen oikeuksien ja hyvinvoinnin tilasta sekä raportoi määräajoin YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Lapsiasiavaltuutettu tekee aloitteita ja antaa lausuntoja toimialansa teemoista. Lapsiasiavaltuutettu ei käsittele yksittäisen lapsen asioita. Lapsiasiavaltuutettu tekee tarvittaessa viranomaiskanteluja havaitsemistaan ongelmista.

Kommentit

1. Eivät kai nämä etuoiketut tule itsenäisyypäivän juhliin ilman saattajia. Lienee monellekin ainakin 2päivän juhlaretki. Kun kerran Sipilä kutsuu juhliin, niin kai juhlien vaatimat kustannukset korvataan kutsutuille valtion pussista.
    Jos kulut korvataan. niin parempi järjestely olisi jakaa kunnille rahat, jotka pystyisivät järjestämään kunnan kaikille lapsille nämä lasten itsenäisyyspäivän juhlat. Mutta jos halutaan eriarvoistaa, niin eihän sille mitään voi.