Leikkipankki tuo leikit taskuun

Leikit yhteen paikkaan kokoava Leikkipankki on avattu. Leikkipankki toimii osoitteessa www.leikkipankki.fi. Vinkit ovat nyt vaivattomasti ja nopeasti kaikkien saatavilla ajasta ja paikasta riippumatta, sillä älypuhelimella helposti toimiva Leikkipankki tuo leikit jokaisen taskuun.

Iskikö tylsä hetki syyslomalla? Kaipaatko kerhoon uusia ideoita? Lapset kinastelevat ja pitäisi keksiä heille muuta tekemistä? Miten yritystilaisuudessa saisi ihmiset tutustumaan toisiinsa? Kaikkiin näihin tilanteisiin löytyy vastaus Leikkipankista.

Leikkipankista löytyy ideoita eri-ikäisille ja erilaisiin tilanteisiin. Vinkkejä voi etsiä esimerkiksi osallistujien iän, tarvittavan tilan tai leikkijöiden määrän mukaan. Nopeasti syntyviin tarpeisiin voi tehdä pikahaun leikin nimellä. Leikkipankki tuo leikit kirjaimellisesti taskuun, sillä niitä on helppo etsiä älypuhelimella, kun spontaani leikkimishetki osuu kohdalle.

Leikkipankki tarjoaa materiaalia niin vanhemmille kuin ammattilaisille. Harrastusryhmässä kaivataan ideoita tutustumisleikkeihin, päiväkodissa on tarvetta rauhoittumisleikeille, vanhemmat voivat etsiä pankista ideoita energianpurkuleikkeihin ja muskarissa halutaan leikkiä musiikkileikkejä. Kaikkia näitä löytyy Leikkipankista.  Mukana on myös paljon sellaisia, jotka yhdistävät eri sukupolvia vauvoista vaareihin ja joita on kiva leikkiä niin kerhoissa kuin oman lähipiirin kanssa. Leikkipankki tuo esille, kuinka monin eri tavoin voi leikkiä – jopa samaa leikkiä.

– Leikki on yhteisen ilon jakamista ja usein se lähtee liikkeelle ennakoimattomasti ja suunnittelematta. Toisinaan leikin aloittamiseen tarvitaan inspiraatiota. Leikkipankki tarjoaa juuri sitä, ideoita ja vinkkejä leikkimisen aloitukseen. Usein käy niin, että kun vauhtiin pääsee, niin leikit lähtevät lentoon ja taas syntyy uusia ideoita, perhekeskustoiminnan päällikkö Tarja Satuli-Kukkonen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta sanoo.

Kaikilla on mahdollisuus lisätä omat suosikkinsa Leikkipankkiin, jonne sanallisen kuvailun lisäksi voi liittää leikkiohjeet myös kuvina ja videoina. – Leikkipankkia rakennetaan yhdessä. Jokainen lisätty vinkki laajentaa valikoimaa ja samalla muodostuu tietoa siitä, miten 100-vuotias Suomi leikkii eri puolilla maata, Tarja Satuli-Kukkonen kertoo.

Leikkipankin taustalla on Leikkipäivä-ohjelma ja sitä edeltänyt Koko Suomi leikkii -hanke, jotka haluavat edistää leikin merkitystä yhteiskunnassa. Leikkipäivä-verkostossa on mukana parikymmentä toimijaa, ja Leikkipankki kokoaa myös verkoston toimijoiden vinkkejä samaan paikkaan. Leikkipäivä-verkosto on avoin ja siihen voi liittyä kaikki organisaatiot, jotka haluavat olla tukemassa leikkiä ja viemässä sen merkitystä eteenpäin. Suomen Kulttuurirahasto tukee vuonna 2017 Leikkipäivä-ohjelmaa, jota Mannerheimin Lastensuojeluliitto koordinoi.

Lisätietoja
Tarja Satuli-Kukkonen, perhekeskustoiminnan päällikkö, p. 040 524 0888, tarja.satuli-kukkonen(a)mll.fi
Eevamaija Paljakka, Leikkipäivä-hankkeen koordinaattori, p. 050 438 0557, eevamaija.paljakka(a)mll.fi
Eveliina Kutila, tiedottaja, p. 040 580 2393, eveliina.kutila(a)mll.fi