Siirry sisältöön

Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa maratonpäivystys lapsen oikeuksien päivänä 20.11.

Lapsen oikeuksien päivän kunniaksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa järjestetään maratonpäivystys. Sunnuntaina 20. marraskuuta puhelin ja chat ovat avoinna kello 12–21.

Maratonpäivystyksellä halutaan muistuttaa jokaisen lapsen ja nuoren oikeudesta tulla kuulluksi itselleen tärkeissä asioissa. Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa lapsi tai nuori voi jutella maksutta ja nimettömästi mistä tahansa haluamastaan aiheesta koulutettujen vapaaehtoisten tai ammattilaisten kanssa.

Lasten ja nuorten puhelimeen, chattiin ja nettikirjepalveluun ottaa joka viikko yhteyttä yli 2 500 noin 7–24-vuotiasta lasta ja nuorta.

– Yleisimpiä puheenaiheita ovat yksinäisyys, huolet omasta mielenterveydestä sekä kouluun ja vapaa-aikaan liittyvät aiheet, MLL:n auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden asiantuntija Anna Weckström kertoo.

Lähes puolet Lasten ja nuorten puhelimeen soittavista on poikia.

– Pojilla ja nuorilla miehillä on usein korkeampi kynnys käyttää erilaisia palveluita ja hakea apua. Onkin hienoa, että myös pojat soittavat Lasten ja nuorten puhelimeen, Weckström kertoo.

Poikia puhututtavat muun muassa omaan kehitykseen ja seksuaalisuuteen liittyvät kysymykset, ihmissuhteet ja kiusaaminen.

– Poikien tapa keskustella on sävytetty usein huumorilla ja vitsailulla, mutta taustalla on monesti oikeaa huolta ja tiedonjanoa, Weckström sanoo.

Lasten ja nuorten puhelin, chat ja nettikirjepalvelu ovat lapsille ja nuorille täysin maksuttomia, ja yhteyttä voi ottaa nimettömästi. Tuoreen kyselyn mukaan 86 % vastanneista tuntee palvelut ja yhteyttä ottaneista yli 80 % suosittelisi niitä samassa tilanteessa olevalle kaverilleen. Kyselyyn vastasi 1 320 lasta ja nuorta.

Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset aikuiset, joiden kanssa pääsee juttelemaan kiireettä ja luottamuksellisesti mistä tahansa aiheesta. Vapaaehtoisten tukena on aina MLL:n ammattilainen, ja tarvittaessa lapsi tai nuori ohjataan muiden ammattipalveluiden piiriin.

  • Puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä numerossa 116 111. Päivystysajat ovat arkisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20. Juhlapyhinä puheluihin vastataan kello 14–17.
  • Chat päivystää jokaisena päivänä kello 17–20, juhlapyhinä kello 14–17. Chat-ajan ammattilaisten kanssa voi myös varata etukäteen. Nettikirjepalveluun voi kirjoittaa itselle parhaiten sopivana aikana. Chat ja nettikirjepalvelu löytyvät osoitteesta nuortennetti.fi.
  • Puhelin päivystää myös ruotsiksi maanantaista keskiviikkoon kello 14–17 ja torstaisin kello 17–20 numerossa 0800 96 116.

Lasten ja nuorten puhelin on auttanut ja kuunnellut lapsia ja nuoria Suomessa vuodesta 1980 lähtien.

Lisätietoja
auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden asiantuntija Anna Weckström, anna.weckstrom@mll.fi, 050 4646 452

Aiheeseen liittyvät

Oliko tästä sivusta sinulle hyötyä?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös