MLL:n Lapset ensin -keräys on varma kevään merkki

Mannerheimin Lastensuojeluliiton valtakunnallisessa Lapset ensin -keräyksessä paikalliset yhdistykset ja piirit keräävät varoja tärkeäksi katsomaansa paikalliseen toimintaan lapsiperheiden hyväksi. Se voi olla leikkipuiston kunnostus tai kaikille avoimen perhekahvilan kahvirahat.

MLL:n 548 paikallista yhdistystä järjestävät lapsiperheille toimintaa ja tukea kaikkialla Suomessa. Matalan kynnyksen toiminta vanhemmille ja lapsille lisää yhteisöllisyyttä ja edistää perheiden hyvinvointia.

– Lapset ensin -keräykseen osallistumalla tuet vapaaehtoisten voimin tehtävää arvokasta työtä omalla paikkakunnallasi ja sitä kautta lasten oikeutta iloon, leikkiin ja turvaan, järjestöpäällikkö Arja-Liisa Mauno kertoo.

Mannerheimin Lastensuojeluliitolla on 548 paikallisyhdistyksen lisäksi kymmenen alueellista piiriä. Yhdistysten tunnetuinta toimintaa ovat 650 säännöllisesti kokoontuvaa perhekahvilaa. Niiden lisäksi yhdistysaktiivit järjestävät vuosittain yli tuhat maksutonta tapahtumaa lapsiperheille. Piirit vastaavat muun muassa MLL:n laajasta tukihenkilö-, ystävä- ja kaveritoiminnasta.

Jokainen keräykseen osallistuva yhdistys tai piiri valitsee keräyskohteensa itse. Suosittuja keräyskohteita ovat perhekahvilat ja tukioppilastoiminta. Usein keräystuottoja käytetään myös tapahtumien järjestämiseen sekä kerhotoimintaan.

Lipaslahjoitusten lisäksi Lapset ensin -keräykseen voi osallistua lahjoittamalla verkossa. Keräykseen osallistuvien yhdistysten ja keräyskohteiden tiedot löytyvät osoitteesta lahjoita.mll.fi. Sivuilta voi helposti etsiä yhdistyksen, jonka keräykseen haluaa osallistua ja lahjoituksen voi tehdä suoraan sivuilla.

– Lapset ensin tunnetaan lipaskeräyksenä, mutta yhä harvemmilla meistä on käteistä mukana. Siksi on hienoa, että voimme tarjota myös nettilahjoitusmahdollisuuden, Mauno toteaa.

Lapset ensin -keräys alkaa 1. huhtikuuta ja kestää 15. toukokuuta asti.

järjestöpäällikkö Arja-Liisa Mauno, p. 040 584 5176, arja-liisa.mauno(a)mll.fi
varainhankinnan päällikkö Tiina Vienanlinna, 050 4722 445, tiina.vienanlinna(a)mll.fi

Keräysluvat: Poliisihallitus POL-2014-15321/13.1.2015, POL-2016-15604/23.11.2016, POL-2017-1161/16.2.2017. Keräysaika 11.-31.12.2019, keräysalue koko Suomi (ei Ahvenanmaa). Kerätyt varat käytetään vuoden 2019 loppuun mennessä lasten, nuorten ja lapsiperheiden tukemiseen paikallisesti.