Uuden Leikin Kilpailulla etsitään vielä tallentamattomia leikkejä

Maailmassa on paljon leikkejä, joita ei ole vielä kirjattu Leikkipankkiin. Näiden leikkien tallettamiseksi muistiin järjestetään Uuden Leikin Kilpailu nyt jo toista kertaa. Kilpailuun osallistuminen on yhtä helppoa kuin itse leikkiminen ja leikkien tallentamisen jälkeen omat suosikit ovat myös muiden käytettävissä.

Uuden Leikin Kilpailun ensisijainen tavoite on täydentää Leikkipankkia sellaisilla leikeillä, joita ei siellä vielä ole. Pankissa leikkivinkit ovat kaikkien käytettävissä, joten kisaan osallistumisen lisäksi osallistujat saavat hyvän mielen siitä, että ovat mukana levittämässä leikin tärkeyden sanomaa.

Yhdessä leikkiminen on avain vuorovaikutukseen ja tutustumiseen. Leikkipankki tarjoaa leikkejä kaikenikäisille erilaisiin tilanteisiin, sillä leikkiminen ei ole vain lasten yksinoikeus.

– Leikki on lapsen kokonaisvaltaisen kehityksen elinehto, mutta leikki ja leikkisyys ovat tärkeitä kaikenikäisille. Leikkisyys on meihin ihmisiin sisäänrakennettu ominaisuus, jota olisi hyvä saada toteuttaa ja tuoda esiin mahdollisimman paljon. Leikki lisää luovuutta ja ruokkii mielikuvitusta. Paitsi, että se tekee ihmiselle hyvää, yhteinen leikki, ilo ja huumori kantavat arjessa ja yhdistävät, koordinaattori Eevamaija Paljakka sanoo.

Leikkipankissa on tällä hetkellä lähemmäs 900 leikkiä, mutta monia suosikkeja ja varsinkin vähemmän tunnettuja vielä puuttuu valikoimasta. Näiden saamiseksi pankkiin halutaan aktivoida tavallisia kansalaisia yhdessä työstämään Leikkipankkia. Tavoitteena on saada yhteistyöllä talletettua 1 000 leikkiä pankkiin. Uuden Leikin Kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran syksyllä 2018.

– Kilpailu sai viime vuonna hyvän vastaanoton ja sen jälkeen Leikkipankin suosio on kasvanut kohisten. Nettisivustolla vierailee keskimäärin 40 000 kävijää kuukaudessa ja he varmasti tietävät paljon sellaisia leikkejä, joita pankissa ei vielä ole. Haluamme saada nämä leikit mukaan Leikkipankkiin, jotta se kattaisi mahdollisimman hyvin tämän hetken leikkisuosikit, Eevamaija Paljakka sanoo.

Leikkipankki on osa Leikkipäivä-ohjelmaa, joka nostaa leikin merkitystä esiin ja innostaa ihmisiä leikkiin ympäri vuoden.

Osallistuminen on yhtä helppoa kuin leikkiminen: tarkista Leikkipankin haulla joko mielessäsi oleva leikki löytyy pankista, jos ei, niin kirjaudu sisään Leikkipankkiin, kirjoita leikin tiedot, jätä yhteystietosi ja jää odottelemaan suosiiko arpaonni. Kaikkien leikin pankkiin kilpailuaikana kirjanneiden kesken arvotaan leikkituotepaketteja. Uuden Leikin Kilpailuun voi osallistua niin monella leikillä kuin haluaa.

Kuka tahansa voi lisätä uusia leikkejä Leikkipankkiin. Leikkien lisääminen vaatii ainoastaan pankkiin rekisteröitymisen, jotta voimme tavoittaa kilpailun osallistujat tarvittaessa. – Leikin voi julkaista myös nimimerkillä, osallistujien tiedot jäävät ainoastaan meidän tietoomme, Eevamaija Paljakka tarkentaa.

Uuden Leikin Kilpailu on kaikille avoin. Kaikkien 7.10.–3.11.2019 välisenä aikana leikkejä pankkiin lisänneiden ja yhteystietonsa jättäneiden kesken arvotaan kaksi kappaletta leikkituotepaketteja (arvo 50 €). Voittajille ilmoitetaan henkilökohtaisesti 8.11. mennessä.

Kilpailun tarkemmat säännöt löytyvät Leikkipankin sivuilta.

Lisätietoja:
koordinaattori Eevamaija Paljakka, eevamaija.paljakka(a)mll.fi, p. 050 438 0557
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Leikkipankista löytyy leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille. Kännykällä kätevästi toimivasta pankista on helppo ja nopea hakea mitä tehtäis -kysymykseen vastaus. Leikkipankki rakennetaan yhdessä ja jokainen voi lisätä omat suosikkinsa sinne. Leikkipankkia ylläpitää Mannerheimin Lastensuojeluliitto.