Valtakunnallinen Leikkipäivä järjestetään jo 5. kerran

Leikkiä juhlitaan jälleen valtakunnallisena Leikkipäivänä lauantaina 9. toukokuuta. Tämä vuosi on merkkipaalu Leikkipäivän historiassa, sillä teemapäivä järjestetään nyt jo viidennen kerran.

Koko toukokuun ensimmäinen viikko on leikin juhlaa, joka huipentuu valtakunnalliseen Leikkipäivään 9. toukokuuta 2020. Viidettä kertaa järjestettävän Leikkipäivän teemana on tällä kertaa ”Leikki yhdistää”. Leikki ei ainoastaan yhdistä ihmisiä vaan myös monia muita asioita kuten oppimista, iloa ja vuorovaikutusta. Se liittää ihmisen myös ympäristöönsä.

– Leikki yhdistää toiveita ja todellisuutta, satua ja totta. Se yhdistää monenlaisia ihmisiä, sukupolvia, eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevia. Aikana, jolloin ihmisiä erottaa toisistaan moni asia, leikkiessä voi syntyä ihmisten kesken yhteys, jota ei ilman leikkiä syntyisi, pohtivat Leikkipäivä-verkostossa mukana olevat Johanna Olli Lane ry:stä ja Ilkka Tahvanainen Kirkkohallituksesta.

Yhteinen leikki ja sen kautta koettu yhteinen ilo synnyttävät yhteenkuuluvuutta, joka puolestaan lisää luottamusta niin toisiin ihmisiin kuin tulevaan.

– Leikille kannattaa antaa tilaa ja aikaa. Jo pieni hetki yhteistä leikkisyyttä syventää ihmisten välistä vuorovaikutusta, luo yhteyttä ja lisää luottamusta, Leikkipäivän koordinaattori Eevamaija Paljakka sanoo.

Eri puolilla Suomea järjestettäviä Leikkipäivä-tapahtumia yhdistää tänä vuonna teeman lisäksi yhteinen pääleikki: Leikkipäivä-viesti.

– Leikkipäivä-viestiä on helppo kaikenikäisten leikkiä. Erilaisiin tapoihin läpsäyttää kädet kaverin kanssa yhteen perustuvaa viestiä on helppo soveltaa erilaisissa tiloissa ja erilaisten leikkijöiden kesken, Eevamaija Paljakka kertoo.

Leikkipäivän sivulta löytyy ohjeet, miten eri tavoin Leikkipäivä-viestiä voi leikkiä.

Leikkipäivä-tapahtumia järjestävät eri tahot ympäri Suomea. Kuka tahansa, myös yksityishenkilöt, voi järjestää oman leikkituokion tai -tapahtuman ja ilmoittaa sen Leikkipäivän sivuille. Ilmoittautuminen tämän vuoden tapahtumiin on nyt avautunut. Toiveissa on saada kalenteriin mahdollisimman monenlaisia tapahtumia aina pienistä leikkihetkistä yleisötapahtumiin. Nopeimmille tapahtumailmoittajille on luvassa Leikkipäivä-ilmapalloja.

Teemapäivän järjestää Leikkipäivä-verkosto, johon kuuluu kolmisenkymmentä toimijaa. Verkoston toimintaa koordinoidaan Mannerheimin Lastensuojeluliitossa. Verkosto on kasvanut jälleen uusilla jäsenillä, mukaan ovat tulleet muun muassa Suomen Kirjastoseura ja Turun yliopiston alainen Pori Laboratory of Play.

Tapahtumia voi ilmoittaa Leikkipäivän nettisivuilla.

#leikkiyhdistää #leikkipäivä #leikkipäivä2020 #leikkitekeehyvää

Lisätietoja
Leikkipäivän koordinaattori Eevamaija Paljakka, eevamaija.paljakka(a)mll.fi, p. 050 438 0557