Mielenterveysongelmat lisääntyneet ja vakavoituneet lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa 2010-luvulla

Mielenterveysongelmat ovat nousseet kymmenessä vuodessa Lasten ja nuorten puhelimen ja nettipalvelujen eniten keskustelluksi aiheeksi. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa vastattiin viime vuonna lähes 17 000 yhteydenottoon.

Kymmenen vuotta sitten mielenterveysaiheet olivat Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa kuudenneksi yleisin keskusteluaihe. Viime vuonna mielenterveyteen liittyvistä asioista puhuttiin palvelussa eniten. Huolta aiheuttivat masentunut mieliala tai ahdistuneisuus, itsemurha- tai kuolemanajatukset sekä syömiseen liittyvät ongelmat.

– Valitettavan tyypillistä yhteydenotoille on se, että samalle lapselle tai nuorelle kasautuu useita ongelmia. Jo 14-vuotiaan lapsen elämää voivat kuormittaa monet sekä perheen tilanteeseen että omaan jaksamiseen liittyvät asiat, kaverihuolet ja oppimispulmat, sanoo auttavien puhelin- ja nettipalvelujen suunnittelija Heidi Holappa.

Kynnys hakea apua on liian korkea

Mielenterveyteen liittyvien yhteydenottojen osuuden kasvaminen on merkki siitä, että osalle lapsista ja nuorista avunhakemisen kynnys on liian korkea. Iso joukko apua tarvitsevia nuoria myös jää ilman tukea. Kun apua ei ole saatavilla, ongelmat kasvavat ja tilanteet kriisiytyvät. Hoitamattomat mielenterveysongelmat heikentävät lapsen hyvinvointia tuntuvasti.

Kansallisen mielenterveysstrategian yhtenä painopisteenä on lasten ja nuorten mielenterveys ja sen tukeminen arjessa. Iso osa lapsista ei kuitenkaan uskalla tai osaa hakea oma-aloitteisesti apua. Onkin tärkeää, että esimerkiksi koulupsykologit ja -kuraattorit toimivat kouluissa osana lasten arkea.

– Meille tulevat tuhannet yhteydenotot osoittavat, kuinka tärkeää on, että lasten ja nuorten lähellä on helposti lähestyttäviä ammattilaisia, jotka lapset tuntevat. Vakavatkin tilanteet lapsen elämässä jäävät aikuisilta näkymättömiin, jos lähiammattilaisten läsnäoloon ei panosteta riittävästi, auttavien puhelin- ja nettipalvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.

MLL on kuunnellut lapsia ja nuoria jo 40 vuotta

Lasten ja nuorten puhelimessa ja nettipalveluissa vastattiin kaikkiaan lähes 17 000 yhteydenottoon vuonna 2019. Suurin osa lapsista ja nuorista otti viime vuonna yhteyttä palveluun puhelimella (vajaa 13 000). Chatissa vapaaehtoiset päivystäjät kävivät vajaat 1800 keskustelua, lisäksi he vastasivat noin 1900 nettikirjeeseen.

Lasten ja nuorten puhelin perustettiin vuonna 1980, joten palvelu täyttää tänä vuonna 40 vuotta. MLL oli edelläkävijä avatessaan lapsille ja nuorille oman auttavan puhelimen. Palvelu perustuu lapsen ajatusten arvostamiseen: lapsi tai nuori saa puhua mistä tahansa aiheesta kiireettä ja luottamuksellisesti. MLL laajentaa palvelua tänä vuonna avaamalla puhelinlinjan ruotsinkielisille lapsille ja nuorille.

Lasten ja nuorten puhelimen ja nettipalveluiden vuosiraportti 2019 on julkaistu. Raporttiin pääsee tutustumaan alta löytyvästä linkistä.

Lisätietoja:
auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.