Vanhempien leimaaminen nostaa kynnystä hakea apua

MLL:n Vanhempainpuhelimessa ja nettipalveluissa otettiin vuonna 2018 vastaan ennätykselliset yli 1500 yhteydenottoa. Yhteydenottojen määrät jatkavat nousua palvelun 30. toimintavuonna. Yhteydenotoissaan vanhemmat kokevat keinottomuutta, joskus suoranaista epätoivoa. Valtaosa vanhemmista ei ole saanut apua muualta tai he ovat kokeneet avun riittämättömäksi.  

Läpi koko 2010-luvun yleisimpinä yhteydenottojen aiheina Mannerheimin Lastensuojeluliiton Vanhempainpuhelimessa ovat olleet vanhemman riittämättömyyden, syyllisyyden ja epäonnistumisen tunteet.

Suuri osa vanhemmista ei ole kertonut itseään koskevista kielteisistä ajatuksistaan kellekään. Joskus syyllisyys vanhempana tehdyistä virheistä tai epäonnistumisen kokemuksista on vuosien hautomisen jälkeen kärjistynyt koko perhettä ravisuttelevaksi kriisiksi tai huonovointisuudeksi.

– Yhteydenottajista harva on ikinä saanut hyvää palautetta vanhemmuudestaan. Kokemus pärjäämättömyydestä voi tuottaa häpeää ja syyllisyyttä, eikä siitä ole helppo puhua edes oman kumppanin kanssa, MLL:n auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päällikkö Tatjana Pajamäki kertoo.

Eniten yhteydenottoja palveluun tuli alakouluikäisten ja leikki-ikäisten lasten vanhemmilta. Yhteydenottajista 67 prosenttia oli äitejä, 13 prosenttia isiä ja yhteensä 10 prosenttia isovanhempia tai muita aikuisia.

Vuonna 2018 noin puolet yhteydenottajien esille nostamista aiheista liittyivät lapsiin ja puolet vanhempiin tai muihin aikuisiin. Lapsen psyykkiseen terveyteen liittyvät huolet puhuttivat hieman edellisvuotta enemmän.

Vanhempainpuhelin palvellut jo 30 vuotta

MLL:n Vanhempainpuhelin perustettiin vuonna 1988 ja on tänä vuonna palvellut vanhempia 30 vuoden ajan. Yhteyttä voi ottaa puhelimitse, chatissa ja nettikirjeellä. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset, jotka vuonna 2018 tekivät palvelussa vapaaehtoistyötä yli 2500 tuntia. 

Lisätietoja:
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p.  046 921 3092
Auttavien puhelin- ja nettipalveluiden päivystysohjaaja Laura Pilkama, laura.pilkama(a)mll.fi, p. 046 920 9820


MLL:n Vanhempainpuhelimessa
 voi keskustella luottamuksellisesti ja kiireettömästi mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömänä puhelimen lisäksi chatissa ja nettikirjeellä. Puhelut ovat maksuttomia, eikä niitä nauhoiteta. Yhteydenottoihin vastaavat vapaaehtoiset päivystäjät ovat MLL:n kouluttamia.

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *