Vanhempainpuhelin

Vanhempana ja kasvattajana kokee usein ristiriitaisia tunteita. Lapsen kasvun ja kehittymisen seuraaminen tuottaa ennen kokematonta iloa, mutta herättää myös kysymyksiä, joihin ei itse löydä vastausta ja tunteita, jotka haluaa jakaa luottamuksellisesti.

Vanhempainpuhelimessa voit puhua mistä tahansa vanhemmuuteen liittyvästä asiasta. Kanssasi keskustelee MLL:n kouluttama päivystäjä. Voit ottaa nimettömänä yhteyttä puhelimitse, chattaamalla tai kirjoittamalla nettikirjeen. Kaikki yhteydenotot ovat luottamuksellisia, puheluita ei nauhoiteta eikä henkilöllisyyttäsi pystytä selvittämään. Puhelu on sinulle maksuton.

Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277.

Huom! Vanhempainpuhelin ja nettipalvelut ovat kesätauolla 19.6.–9.8.2020.

Puheluusi vastataan

maanantaisin klo 10–13 ja 17–20
tiistaisin klo 10–13 ja 17–20
keskiviikkoisin klo 10–13
torstaisin klo 14–20

Puhelu on maksuton.

Chat päivystää

maanantaisin klo 10–13
tiistaisin klo 10–13
torstaisin klo 17–20
perjantaisin klo 10–13

Chat päivystää mainittuina aikoina,  mikäli Vanhempainpuhelimen päivystäjiä on vapaana.

Voit myös varata ajan chatiin

Ajanvarauschatista voi varata tunnin keskusteluajan MLL:n työntekijälle tai koulutetulle päivystäjälle. Chat on nimetön ja luottamuksellinen.

Siirry ajanvarauschatiin tästä

Jos asiasi koskee 12–18-vuotiasta nuorta, voit varata ajan MLL:n Nuorisoneuvolan chatiin. Kanssasi keskustelee MLL:n työntekijä. Chat on nimetön ja luottamuksellinen.

Varaa aika Nuorisoneuvolan chatiin

Nettikirjeen voi kirjoittaa milloin tahansa

Nettikirjeen voi kirjoittaa minä päivänä ja mihin vuorokauden aikaan tahansa. Päivystäjämme vastaavat viestiisi noin viikon kuluessa. Halutessasi voit jatkaa kirjeenvaihtoa saman päivystäjän kanssa. Vastausviestit ovat luettavissa nettikirjepalvelussa kuukauden ajan.

Siirry nettikirjepalveluun tästä

Verkkoauttamisen eettiset periaatteet

Vanhempainpuhelimen ja nettikirjepalvelun toiminta noudattaa Vapaaehtoisen puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan hyväksymiä eettisiä periaatteita. Periaatteiden mukaan keskeistä on tarjota yhteydenottajalle luottamuksellinen ja nimetön keskustelu. Vastuu puhelin- ja verkkoauttamisesta on sitä järjestävällä taustaorganisaatiolla – ei yksittäisellä päivystäjällä.

Vanhempainpuhelimen ja nettipalveluiden tietosuojasta

Vanhempainpuhelin, nettikirjepalvelu ja chat ovat anonyymejä tukikanavia. Tämä tarkoittaa, että palvelut on rakennettu sellaisella tavalla, ettei palvelun ylläpitäjälle, eli Mannerheimin lastensuojeluliitolle tallennu sellaisia tietoja, joista yhteydenottaja voitaisiin tunnistaa.

Vanhempainpuhelin ei kerää yhteydenottajista tietoja eikä puheluita tallenneta. Vanhempainpuhelimen nettipalveluihin ei kerry tunnistetietoja käyttäjästä. Tunnistamattomaksi jääviä yhteydenottoja voidaan käyttää koulutus- ja tutkimustarkoituksiin. MLL saattaa käyttää chat-keskusteluja tutkimustarkoituksiin. Nimettöminä käydyt chat-keskustelut käsitellään myös tutkimuksissa luottamuksellisesti, eikä henkilöllisyyksien tunnistaminen ole mahdollista.

Ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä vuodesta 1989

Vanhempainpuhelin ja nettikirjepalvelu (VPN) on vertaistukeen perustuvaa MLL:n ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Vanhempainpuhelin on perustettu vuonna 1989 ja Vanhempainnetin kirjepalvelu vuonna 2000.

Tukemalla vanhempia edesautetaan koko perheen hyvinvointia. Vanhemmat voivat ottaa yhteyttä puhelimitse tai netin välityksellä halutessaan keskusteluapua, tukea tai uutta näkökulmaa kaikissa lapsiin, kasvattamiseen sekä vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä tai pohdinnoissa. Yhteyttä voi aina ottaa nimettömänä ja luottamuksella. Yhteydenottoihin vastaavat koulutetut, vaitiolovelvolliset vapaaehtoiset.

Vanhempainpuhelimen palvelut noudattavat toiminnassaan Puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan (PuhEet) eettisiä periaatteita.

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät