Pöydällä esillä Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitaleita kultaristein.

Äitienpäivänä palkitaan äitejä Suomen Valkoisen Ruusun l luokan mitalilla kultaristein

Valtakunnallisessa äitienpäiväjuhlassa 14. toukokuuta 2023 palkitaan 39 äitiä ansiokkaasta kasvatustyöstä Suomen Valkoisen Ruusun I luokan mitalilla kultaristein. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö antaa kunniamerkit äideille äitienpäivänä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää äitienpäiväjuhlan yhdessä sosiaali- ja terveysministeriön kanssa Valkoisessa Salissa. Tasavallan presidentti on palkinnut suomalaisia äitejä jo vuodesta 1946 alkaen.

Äitienpäivänä palkittavat äidit ovat tehneet merkittävää kasvatustyötä, ja osa äideistä toimii myös oman ydinperheen ulkopuolella aktiivisesti, erityisesti kyläyhteisöissä.

– Äitien palkitseminen on arvokas perinne, jolla tehdään näkyväksi yhteiskunnassa usein piiloon jäävää hoivatyötä, jota erityisesti äidit tekevät. On myös tärkeää, että tuemme ja teemme näkyväksi perheiden monimuotoisuutta. MLL:n työn tavoitteena on tukea perheitä kaikissa elämäntilanteissa, jotta vanhemmat voivat hyvin ja lasten kehitys turvataan, toteaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton pääsihteeri Milla Kalliomaa.

Äitien palkitsemisessa halutaan huomioida myös Suomen kansan monimuotoisuus ja vähemmistöryhmien merkitys. Palkittavien joukossa on muun muassa saamelainen kolmen lapsen äiti ja kaksi ruotsinkielistä, joista toinen on Ahvenanmaalta. Vanhin palkittavista äideistä on 98-vuotias viiden lapsen äiti ja nuorin 40-vuotias.

Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitali kultaristein voidaan antaa eri-ikäisille, erilaisissa elämänpiireissä ja tehtävissä toimineille ja toimiville äideille. Palkitut ovat ansioituneet lasten ja nuorten esimerkillisinä kasvattajina, he ovat kantaneet yhteisvastuuta sekä tukeneet perhe-elämää ja vanhemmuutta.

Kunnat, seurakunnat, yhdistykset ja muut yhteisöt sekä omat lapset voivat ehdottaa palkittavia äitejä aluehallintovirastoille. Aluehallintovirastojen esityksen perusteella sosiaali- ja terveysministeriö esittää vuosittain kunniamerkin saajia ritarikunnille.

Valtakunnallista äitienpäiväjuhlaa vietetään 14.5.2023 klo 12.00–14.00 Valkoisessa Salissa, Aleksanterinkatu 16, 00170 Helsinki.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö kunnioittaa äitienpäiväjuhlaa läsnäolollaan. Valtiovallan tervehdyksen juhlaan tuo sosiaali- ja terveysministeri Hanna Sarkkinen. Juhlapuheen pitää Mannerheimin Lastensuojeluliiton puheenjohtaja Mirjam Kalland.

Lehdistö voi olla haastattelupyynnöissä yhteydessä viestinnän asiantuntija Kirsi Pukariin 28.4. alkaen, sähköpostitse kirsi.pukari(at)mll.fi ja puhelimitse 075 3245 379.

Muissa äitienpäivään liittyvissä kysymyksissä auttaa projektikoordinaattori Emi Maeda, sähköpostitse osoitteessa emi.maeda(at)mll.fi ja puhelimitse numerossa 075 3245 636.