MLL:n palvelut kesällä 2023

Kesä tuo muutoksia MLL:n valtakunnallisiin palveluihin. Tästä löytyy kooste kesäaukioloajoista. Piirien palveluista kannattaa olla tarkemmin yhteydessä suoraan oman alueen piiritoimistoon.

Lasten ja nuorten puhelin (p. 116 111) sekä chat (nuortennetti.fi) vastaavat vuoden jokaisena päivänä, myös kesälomalla. Aukioloajat muuttuvat kesän ajaksi, mikä kannattaa huomioida palveluun yhteyttä ottaessa. Myös nettikirjepalvelun kautta tulleisiin yhteydenottoihin vastataan läpi kesän.

• 23.6.–6.8. puhelin ja chat ovat avoinna kello 17–20
  • Barn- och ungdomstelefon (puh. 0800 96 116) on auki kesäkuussa ma–ke klo 14–17 ja to klo 17–20. Heinäkuussa ma–ti klo 14–17.

Vanhempainpuhelin, chat ja nettikirjepalvelu ovat kesätauolla 22.6.–7.8.2022. Kesän aikana apua ja tukea erilaisiin tilanteisiin löytyy Vanhempainnetistä.

Lastenhoitotoiminnan välityspisteet ovat osan kesää suljettu, mutta eLastenhoitopalvelu toimii läpi kesän normaalisti. Sen kautta voi löytää hoitajan myös silloin, kun oman alueen välityspiste on kiinni.

• Hämeen välityspiste on kiinni 10.–30.7.2023
  • Järvi-Suomen välityspiste on kiinni 3.–14.7.2023
  • Kaakkois-Suomen välityspiste on kiinni 10.–30.7.2023
  • Kainuun välityspiste on kiinni 23.6. ja 3.–21.7.2023
  • Lapin välityspiste on kiinni 10.–3o.7.2023
  • Pohjanmaan välityspiste on kiinni 10.–30.7.2023
  • Satakunnan välityspiste on kiinni 10.–30.7.2023
  • Uudenmaan välityspiste on kiinni 10.–30.7.2023
  • Varsinais-Suomen välityspiste on kiinni  10.–30.7.2023

Seuraavina aikoina piiritoimistojen henkilökunta lomailee.

• Kaakkois-Suomen piiritoimisto on kiinni 3.–30.7.2023.
  • Kainuun piiritoimisto on kiinni 23.6. ja 3.–21.7.2023
  • Lapin piiritoimisto on koko kesän auki.
  • Satakunnan piiritoimisto on kiinni 1.–31.7.2023

Valtakunnallinen jäsenpalvelu on kesätauolla 17.–30.7.

Vaunut, turvaistuin, syöttötuoli – ihan kaikkea ei tarvitse lomalla roudata mukana mökille tai mummolaan, sillä osa piireistämme vuokraa erilaisia lastentarvikkeita. Jos lastentarvikkeiden vuokraukselle on tarvetta, niin kannattaa huomioida seuraavat aukioloajat.

• Kainuun piirin lastentarvikevuokraus suljettu 23.6. ja 3.–21.7.2023
  • Lapin piirin lastentarvikevuokraus koko kesän 2023 auki. Nouto ja palautuspäivät maanantai ja torstai.

Tiesitkö, että Linnanmäellä huvittelemalla tekee samalla hyvää? MLL on yksi kuudesta lastensuojelujärjestöstä, jotka ovat perustaneet Lasten Päivän Säätiön, joka puolestaan ylläpitää Linnanmäen huvipuistoa Helsingissä. Säätiö on vuosien varrella jakanut noin 120 miljoonaa euroa lastensuojelutyötä tekeville järjestöille.

Kesän parhaat leikkivinkit löytyvät tuttuun tapaan Leikkipankista. Vajaan 1000 leikin joukosta löytyy sopiva niin sadesään sisäleikkeihin kuin helteisiin ulkoleikkeihin. Kannattaa myös kurkata Lapsemme-lehden Halvat huvit kesään -jutun vinkin edullisiin touhuiluihin perheen kanssa. Jos riippukeinussa meinaa lukeminen loppua, niin lisää luettavaa löytyy Lapsemme-lehden juttuarkistosta, jossa on aiemmin julkaistuja juttuja luettavana vaikka kuinka monta.

Jos lukemisen sijasta mieluummin kuuntelet podcasteja, niin laita kuuntelulistalle MLL:n podcastit. Pienenä digiajassa -podcastin neljä jaksoa on suunnattu tuleville vanhemmille ja pienten lasten vanhemmille, jotka haluavat huolehtia perheen digihyvinvoinnista. Uskalla kuunnella -podcasteissa pureudutaan vanhemmuuden kipupisteisiin vanhemmuuden asiantuntijoiden johdolla. Murrosikäisen vanhemmille suunnatuissa Onks kaikki ok? -jaksoissa haetaan vastausta kysymykseen mistä murrosiässä on kyse.

Apua kesän aikana

Yhteystietoja