Johtamistaitoja voi oppia

MLL:n toiminnan peruskivi ovat hyvin johdetut paikallisyhdistykset. Yhdistysten tueksi MLL järjestää puheenjohtajille ja varapuheenjohtajille tarkoitetun vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutuksen (VJK) myös vuonna 2022. Johtajaksi ei tarvitse oppia yksin tai kantapään kautta, vaan tukena on koko liittoyhteisö.

Vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutus sopii niin aloittaville kuin jo vuosia puheenjohtajina toimineille. MLL on järjestänyt johtamiskoulutusta vuodesta 2005, ja koulutuksen ovat läpikäyneet jo useat sadat vapaaehtoiset. Puheenjohtajana ei tarvitse pärjätä yksin, sillä tukena on myös yhdistyksen hallitus ja muut vapaaehtoiset. VJK antaa eväitä vapaaehtoisten johtamiseen ja toimijoiden yhteistyöhön. Tukena ovat myös kouluttajat, vapaaehtoiset mentorit ja vertaiset eli toiset puheenjohtajat ja varapuheenjohtajat.

Aikaisemmin koulutukseen osallistuneet ovat kertoneet, että se lisäsi rohkeutta omaksua puheenjohtajan rooli sekä vahvisti halua ja motivaatiota olla johtamassa paikallisyhdistystä. Yhteinen koulutusprosessi lisäsi ymmärrystä ja osaamista MLL:n strategiasta, arvoista ja johtamisfilosofiasta. Yksi keskeinen oivallus on ollut ymmärtää, että jokaisen oma yhdistys on osa MLL:n isoa yhteisöä ja jokaisella on siinä keskeinen rooli.

Vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutuksessa käsitellään johtamista tehtävänä, vuorovaikutusta, yhdistyshallintoa, kumppanuuksia, vapaaehtoistoiminnan kehittämistä, vaikuttamista sekä viestintää ja markkinointia, kuten jäsenten ja vapaaehtoisten rekrytointia.

Seuraava MLL:n puheenjohtajille ja varapuheenjohtajille suunniteltu vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutus alkaa helmikuussa 2022 valtakunnallisella verkkoseminaarilla. Seminaaria seuraa itsenäinen verkko-opiskelu sekä verkossa järjestettävät työpajat. Yhteensä koulutus on viiden opintopisteen laajuinen ja siitä saa todistuksen ja osaamismerkin.

Koulutuspalautteiden mukaan VJK antaa hyvät eväät puheenjohtajuuteen, mutta myös oppeja, joita voi hyödyntää työelämässäkin. Yhteiset keskustelut ja vertaistuki asiasisältöjen lisäksi antavat tukevan pohjan johtajana toimimiselle.

Tervetuloa koulutukseen!