Miten MLL auttaa pakolaisperheitä

Pakolaisperheiden kotiutuminen uusille paikkakunnille on pitkä prosessi, johon liittyy paljon käytännön asioiden opettelua. Koko maassa toimivana järjestönä MLL:lla on hyvät edellytykset auttaa perheitä sopeutumaan suomalaiseen yhteiskuntaan.

Vastaanottokeskuksissa olevat, turvapaikanhakijoina Suomeen tulleet lapset kaipaavat tavallista tekemistä, leikkiä ja omanikäistä seuraa myös poikkeustilanteessa. Monet yhdistykset järjestävät vastaanottokeskusten lähellä perhekahviloita, tapahtumia tai retkiä ja kutsuvat turvapaikanhakijoita muiden perheiden joukkoon. Muutama paikallisyhdistys ylläpitää vastaanottokeskuksessa lapsiparkkia tai kerhoa vanhempien kieliopintojen ajaksi.

Kun perhe on saanut turvapaikkapäätöksen ja muuttaa uudelle paikkakunnalle, MLL:n vapaaehtoiset voivat auttaa monissa arkisissa asioissa, tutustuttaa muihin alueen perheisiin ja kutsua mukaan MLL:n toimintaan.

Osallistumista helpotetaan tiedottamalla esimerkiksi perhekahvilasta tulijoiden omalla kielellä ja järjestämällä toimintaa, johon voi osallistua ilman suomen kielen taitoa. Esimerkiksi leikki, pallopeli tai askartelu onnistuu ilman yhteistä kieltä.

MLL:n yhdistykset tekevät myös yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin, Pelastakaa Lapset ry:n, seurakuntien ja kuntien kanssa mm. lelujen, vaatteiden ja muiden tarpeellisten tavaroiden keräämisessä turvapaikanhakijoille.

Lisäksi MLL:n Uudenmaan piiri on perustanut kaksi vastaanottokeskusta yksin maahan saapuneille lapsille.