Äiti neuvoton

Olemme uusperhe, johon kuuluu kolme poikaa: minun 11 vuotias ja puolisoni 14- ja 16 vuotiaat. Olemme asuneet yhdessä vajaan vuoden. Alun riitaisuuden jälkeen kaksi nuorempaa ovat alkaneet viettää paljon aikaa keskenään. Vaikka siinä on paljon hyvää, minua on alkanut huolestuttaa se että oma 11v poikani on jatkuvasti teinimyllerryksessä olevan vanhemman bonusveljen seurassa ja jutut ovat sen mukaiset. Paljon seksipuhetta, kiroilua ja yleisesti paljon sellaisia aihepiirejä, joihin nuorempi ei oman ikäistensä kanssa vielä törmäisi. Mietin olenko vain ylisuojelevainen mutta asia vaivaa todella paljon. Olemme yrittäneet aika-ajoin muistuttaa 14-vuotiasta siitä että tietyt aihepiirit eivät sovi 11-vuotiaalle, mutta siitä ei nähdäkseni ole ollut mitään hyötyä. Miten tähän tulisi suhtautua ja miten toimia?

MLL:n vanhemmuuden tuen ammattilainen

Ymmärrän hyvin huolesi ja sen, että haluat suojella poikaasi hänen ikätasonsa mukaan. 11-vuotias alkaa kuitenkin olemaan jo murrosiän kynnyksellä ja kyseiset aiheet alkavat muutenkin jo kiinnostamaan sekä niitä mahdollisesti sivutaan jo kaveripiirissäkin.

Murrosiässä nuori alkaa kiinnostumaan yhä enemmän seksiin ja seksuaalisuuteen liittyvistä aiheista ja on tyypillistä, että aiheesta puhutaan ronskejakin termejä käyttäen, sillä asia on vielä uusi ja jännittävä. Näihin puheisiin on hyvä suhtautua ymmärtävästi. Nyt, kun seksiin liittyvät aiheet esiintyvät poikien puheissa niin asiasta voisi olla hyvä keskustella heidän kanssaan yhdessä ja erikseen. Voit esimerkiksi osallistua keskusteluun seuraavan kerran, kun he viljelevät seksiin liittyvää sanastoa ihan kysymällä, että tiedättekö muuten mitä kyseinen termi/asia tarkoittaa. Vinkkejä keskustelun tueksi voit kuunnella Onks kaikki ok? podcast-sarjan Miten puhua nuorelle seksuaalisuudesta -jaksosta, jonka löydät täältä:

Onks kaikki ok? Podcast murrosikäisen vanhemmalle – Mannerheimin Lastensuojeluliitto (mll.fi)

On hienoa, että sinun ja puolisosi pojat tulevat toimeen keskenään ja nuorimmaiset haluavat viettää paljon aikaa yhdessä. On tyypillistä, että nuorempi ihannoi vanhempaa sisarusta ja omaksuu häneltä erilaisia tapoja sekä puheita. 11-vuotiaan silmin kolme vuotta vanhempi bonusveli voi jopa näyttäytyä eräänlaisena supersankarina, johon hän haluaa samaistua.

Ilmeisesti 14-vuotias on aiemmin ollut perheensä nuorin eli nyt hänen tilanteensa on siinäkin mielessä muuttunut, kun taloudessa on kolme vuotta nuorempi bonusveli. Hänen on ehkä vaikea käsittää, että miksi yhtäkkiä ei saisikaan puhua samalla tavalla, kuin kavereiden tai vanhemman veljen seurassa. Isoveljeys on hänelle uusi asia ja siitä onkin tärkeätä keskustella esimerkiksi kertoa, että hän on nyt eräänlainen roolimalli nuoremmalle ja tuoda esiin miten tärkeä tehtävä se on. Tarkoituksena ei ole vastuuttaa häntä liikaa isoveljen roolista vaan enneminkin yrittää saada hänet näkemään, miten tärkeässä ja hienossa roolissa hän nyt on.

Yhteen muuttaminen on ollut teille kaikille iso muutos, johon sopeutuminen vie aikaa. Onkin tavallista, että roolit ja suhteet perheen sisällä haastavat usein uusperheen arkea. On ensiarvoisen tärkeätä, että pyritte pitämään yllä hyvää keskusteluyhteyttä niin puolisosi kuin lastenne kesken.

Mikäli haluat jatkaa keskustelua aiheesta voit soittaa Vanhempainpuhelimeen tai varata ajan chattiin:

Vanhempainpuhelin – Mannerheimin Lastensuojeluliitto (mll.fi)

Alueelle ‘Kysy ammattilaiselta murrosiästä’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.