Siirry sisältöön

Tukioppilaiden kysely antaa arvokasta tietoa toiminnan kehittämiselle

Mitä kouluissa toimivat tukioppilaat itse ajattelevat tukioppilastoiminnasta? Kokevatko tukioppilaat saavansa riittävästi tukea ja koulutusta tehtäväänsä? Mitä visioita ja toiveita tukareilla on koulun tukioppilastoiminnalle?

Tukioppilaille suunnattu kysely antaa arvokasta palautetta tukioppilasohjaajalle, mutta sen lisäksi kysely ohjaa tulevan vuoden suunnittelua. Lukuvuoden 2024-2025 tukioppilaskyselyyn vastasi yhteensä 1179 tukioppilasta ympäri Suomen. Tukioppilaat olivat erittäin tyytyväisiä toimintaan ja kokivat saaneensa siihen tukea tukioppilasohjaajilta.

Vastaajista 98 % koki, että tukioppilaana on ollut kiva olla. Valtaosa (96 %) koki saaneensa riittävästi koulutusta ja ohjaajalta. Kiinnostavia asioita sanoi oppineensa 92 % ja 96 % koki voineensa vaikuttaa siihen, mitä tekee tukioppilaana. Eniten toiminnasta koettiin olevan hyötyä muiden oppilaiden auttamiseen ja tukemiseen (95 %), hyvän ilmapiirin luomiseen koulussa (95 %) ja oppilaiden toisiinsa tutustumisen tukemiseen (94 %).

Kyselyssä kysyttiin myös avoimella kysymyksellä “Miten tukioppilastoiminnasta voisi tehdä vielä entistä parempaa?”.  Tähän kysymykseen vastasi 318 tukioppilasta. Seuraavassa tärkeimmät nostot asioista.

Yli neljännes kysymykseen vastanneista (26 %) painotti ryhmäytymisen merkitystä, erityisesti uusien seitsemäsluokkalaisten kohdalla. Myös tukioppilaat itse kaipasivat enemmän yhteisiä hetkiä, joissa he voisivat tutustua toisiinsa.

“Ehkä jos seiska luokkia ryhmäytettäisiin vielä enemmän.”

’Keksittäisiin uusia juttuja mitä ei enne ole ollut esim. koko luokka tekee yhdessä jotain yhteisiä tehtäviä.”

“Tukareitakin ryhmäytettäisiin niin tutustuttaisiin toisiimme.”

Hyvin ryhmäytynyt tukariryhmä osaa toimia hyvin yhteen ja turvallisessa porukassa uskaltaa olla oma itsensä. Tämä on toimivan tukaritoiminnan edellytys ja sen vuoksi muun muassa uuteen peruskoulutusmalliin on lisätty aikaa tukioppilasryhmän tutustumiselle ja ryhmäytymiselle.

Tukarit toivoivat lisää toimintaa ja tapahtumia. Lähes puolet kysymykseen vastanneista (48 %) toivoi enemmän koulun yhteisiä hetkiä, kuten teemaviikkoja, välituntitoimintaa, pop up -tempauksia ja tukaritunteja.

“Lisää tapahtumia.”

“Voisimme pitää enemmän välituntitoimintaa ✌️”

“Oppilaille tehdään paljon sellaisia tunteja, joissa vain hengaillaan. Se on yksinkertaista ja monen kerran jälkeen ollaan jo kavereita. Mun mielipide ja omasta mielestä paras tapa.”

Toiveiden taustalla kuuluu kaipuu kohtaamisille: koulupäivän lomaan halutaan hetkiä, joissa voi nauraa, jutella ja kokea kuuluvansa joukkoon. Ohjaajan on kuitenkin hyvä muistaa, että tukaritoiminnassa arjen pienet teot, moikkaukset ja hymyt riittävät. Isot tapahtumat vaativat monesti aikaa ja suunnittelua, joten ohjaajan tehtävänä on toimia välillä myös jarruna ja muistutella, että ei tarvitse jatkuvasti olla järjestämässä toimintaa.

Vastauksista kuului vahvasti tukioppilaiden halu vaikuttaa koulun ilmapiiriin ja ehkäistä kiusaamista, syrjintää ja yksinäisyyttä. Moni vastaaja kaipasi konkreettisia keinoja puuttua tilanteisiin ja tukea yksinäisiä oppilaita. Eräs ehdotti anonyymia ilmoituskanavaa kiusaamistapauksille.

“Voisimme puhua enemmän kiusattujen ja yksinäisten auttamisesta.”

“Puututtaisiin vielä enemmän kiusaamiseen.”

“Tukarit voisivat varsinkin välitunneilla yrittää enemmän toimia tukioppilaina eli esim. huomioida yksinäiset ja mennä avoimesti juttelemaan myös tuntemattomammille oppilaille sekä järjestää mahdollisesti välituntitoimintaa.”

Tukioppilaiden uudistuneessa peruskoulutuksessa pysähdytään pohtimaan tukioppilaiden keinoja ehkäistä kiusaamista ja yksinäisyyttä. Tukarit pääsevät myös harjoittelemaan erilaisia haastavia tilanteita koulun arjessa. Tilanteet eivät ole helppoja ja on tärkeää, että niiden pohtimiseen ja harjoitteluun käytetään aikaa. Miten toimia tukarina, kun kohtaa kiusaamista tai havaitsee yksin jääneen? Yksinäisyyden ehkäiseminen -teemaoppaassa syvennytään erityisesti yksin jääneiden huomaamiseen ja tukemiseen.

Vastauksissa nousi esiin tarve selkeämmälle suunnittelulle ja ohjeistukselle, paremmalle ajankäytölle sekä tukioppilaiden koulutukselle. Tukarit toivovat lisää ohjausta opettajilta ja konkreettisia harjoituksia esimerkiksi esiintymiseen ja kiusaamiseen puuttumiseen.

Lisäksi monen mielestä oli tärkeää, että tukioppilaat saisivat vaikuttaa enemmän ja heidän ideoitaan ja näkemyksiään aidosti kuullaan. Kun tukioppilastoimintaa kehitetään yhdessä oppilaiden ideoiden pohjalta, siitä tulee entistä vaikuttavampaa ja nuorten näköistä.

“Saisimme itse keksiä tapahtumia eikä opettaja koko ajan määräisi.”

“Ohjeet ja suunnitelmat olisi selkeitä, eikä niin paljon sellaista sähläystä.”

“Vielä lisää yhteistä pohtimista hyvän ilmapiirin luomisesta ja tilanteista, joita saattaa kohdata.”

Kyselyn tulokset antavat ajankohtaisen kuvan siitä, mitä nuoret itse ajattelevat roolistaan kouluyhteisön hyvinvoinnin rakentajina. Vastauksista heijastuu vahva halu tehdä koulusta avoimempi, turvallisempi ja yhteisöllisempi paikka, jossa jokainen voisi tuntea kuuluvansa joukkoon. Tukarit toivovat enemmän toimintaa, yhteisiä hetkiä ja mahdollisuuksia vaikuttaa, mutta myös selkeyttä, tukea ja koulutusta oman tehtävänsä hoitamiseen.

Kyselyn tulokset osoittavat, että tukioppilastoiminta elää ajassa ja nuorten ääni kuuluu siinä entistä vahvemmin. Kun tukioppilaat saavat osallistua suunnitteluun ja heidän näkemyksiään kuunnellaan, syntyy toimintaa, joka vahvistaa koko kouluyhteisöä ja sen hyvinvointia.

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös