10 ohjetta vanhemmuuteen

1. Ohjekirjaa vanhemmuuteen ei ole. On toki olemassa paljon tietoa, kasvatusoppaita ja tutkimuksia, jotka näyttävät suuntaviivoja sille, miten lasta keskimäärin kannattaisi kasvattaa. Viisainkaan kasvatusalan ammattilainen ei voi sanoa, miten juuri sinun pitäisi toimia juuri sinun lapsesi kanssa teidän perheenne arjessa. Jos opit sietämään kasvatukseen liittyvää epävarmuutta, pärjäät pitkälle.

2. Rakasta ja ihaile lastasi joka päivä. Innostu lapsesi jutuista. Ole kiinnostunut niistä asioista, jotka lapsellesi ovat tällä hetkellä tärkeitä. Ota lapsi kainaloon, kerro, että hän on ihana. Jos mahdollista, myös niinä päivinä kun tunteet kuohuvat ja yhteyden rakentaminen lapseen vaatii erityistä sinnikkyyttä.

3. Jousta ja tuuleta kankeita toimintamalleja. Moni lapsi pitää siitä, että arki on ennakoitua ja riittävän johdonmukaista. Pidä kiinni sellaisista säännöistä, jotka tukevat lasta ja teidän arkenne sujumista. Kun arki on ennakoitua, rutiineista voi ja kannattaa välillä myös joustaa.

4. Pidä itsestäsi huolta. Jokainen vanhempi tarvitsee unta, lepoa ja virkistystä voidakseen huolehtia riittävän hyvin lapsestaan. Jokainen lapsi ansaitsee hyvinvoivan vanhemman. Kun sinulla on hyvä olo, jaksat auttaa lastasi harmeissa ja pysähtyä pidempään lapsen äärelle.

5. Pidä lapsestasi huolta. Lapsesi tarvitsee sinua. Silloinkin kun lapsi näyttää pärjäävän itsenäisesti, sinua tarvitaan lähelle, tueksi ja turvapesäksi. Olet lapsellesi tärkeämpi kuin arvaatkaan.  Vietä paljon aikaa lapsesi kanssa. Anna ruokaa, hoivaa ja auta välillä sellaisissakin asioissa, jotka lapsi on jo oppinut hoitamaan itse.

6. Kunnioita jokaisen perheenjäsenen näkökulmaa. Lapsesi kokee asiat syntymästään alkaen ihan omalla tavallaan. Lapsi nauttii, jos olet kiinnostunut kuulemaan juuri hänen kokemuksiaan, ajatuksiaan ja toiveitaan. Parasta on, jos perheessä on tilaa kaikkien perheenjäsenten yksilöllisille ajatuksille ja kokemuksille. Tämä luo pohjaa hyvälle itsetunnolle ja erilaisuuden kunnioittamiselle.

7. Säilytä avoin ja utelias mieli. Katso lapsesi käytöksen taakse aina kuin se on mahdollista. Älä lyö lukkoon yhtä ainutta selitystä lapsen käytökselle.  Ole valmis katsomaan asioita eri näkökulmista ja kuule lapsen kokemuksia.  Ole valmis vaihtamaan näkökulmaasi ja katsomaan lastasi uudessa valossa.

8. Tunteet kuuluvat vanhemmuuteen. Lapsi herättää vanhemmissa voimakkaimpia tunteita: pakahduttavaa onnea ja rakkautta, iloa, riittämättömyyttä, syyllisyyttä, suuttumusta. Tunteiden voimakkuus kertoo siitä, että lapsi on sinulle erityisen tärkeä ja suhteenne läheinen. Juttele vaikeista tunteista toisten aikuisten kanssa, jotta pystyt rauhoittamaan mielesi lapsen seurassa.

9. Pyydä apua. Kukaan ei selviä vanhemmuudesta yksin. Avun pyytäminen on yksi tärkeimmistä vanhemmuuden taidoista.  Lastenhoitoa on aina jaettu sukulaisten, naapurien, ystävien ja ammattilaisten kesken. Jos olet lapsesi kanssa yksin, avun pyytäminen on välttämätöntä. Etsi myös samassa elämäntilanteessa olevien vanhempia, joiden kanssa voit jakaa kokemuksia vanhemmuudesta.

10. Muista ilo! Myös arki voi olla hauskaa. Lapselle tärkeää on kodin hyvä ilmapiiri, yhteiset iloiset hetket ja rento yhdessä oleminen. Kommelluksia sattuu kaikille, ja ne kuuluvat lapsiperheen elämään.

Eeva Oksanen

Vanhempainryhmätoiminnan suunnittelija