Hyvässä elämässä kukaan ei jää yksin

Näin joulukuun alussa, 2.12., vietetään vapaaehtoisten päivää. Päivän tarkoituksena on kiittää ja tuoda esille vapaaehtoisten tärkeää työtä. Itselle vapaaehtoistoiminta kuuluu saumattomasti työhöni, mutta harrastan vapaaehtoisuutta seuratoiminnassa myös vapaa-ajallani.

MLL:n tänä syksynä toteutetun vapaaehtoiskyselyn mukaan suurin syy lähteä mukaan toimintaan on se, että halutaan vaikuttaa asuinpaikan lasten ja perheiden hyvinvointiin. Lähes yhtä tärkeä tekijä on se, että halutaan toimia mukavassa porukassa. Vapaaehtoiseksi lähdetään useammin, kun joku pyytää mukaan tai toiminnassa on jo joku tuttu.

Oma kokemukseni on, että vapaaehtoistoiminta on vastalääkettä yksinäisyydelle. Yhdessä toimimalla tavataan muita, saadaan ystäviä, vertaistukea ja vaihtelua arkeen. Toiselle tuotettu hyvä mieli lisää myös omaa onnellisuutta ja iloa. Yhdessä tekemisen hetket ja kokemukset vahvistavat resilienssiä ja antavat lisävirtaa selvitä vaikeinakin hetkinä.

Olen riemuissani seurannut MLL:n yhdistysten somekanavia, kun pitkien ja haastavien koronarajoituksien jälkeen monenlaista toimintaa on taas käynnistynyt lapsiperheiden iloksi ympäri maata. Toiminnan uudelleen käynnistäminen ei ole ollut helppoa, sillä vapaaehtoisia on ollut vaikea löytää ja monen oma jaksaminen uudessa epävakaassa tilanteessa on rassannut.

Askel askeleelta perhekahvilat ovat kuitenkin käynnistyneet ja erilaiset lapsiperhetapahtumat ovat taas mahdollistamassa kohtaamisia, vertaistukea ja leikkihetkiä niin lapsille kuin aikuisille. Jokaisella kohtaamisella pystytään vähentämään yksinäisyyttä ja lisäämään yhteisöllisyyttä.

Suomessa tehdään monenlaista vapaaehtoistyötä ja sitä voi toteuttaa monella tavalla. Meillä MLL:ssa on myös aina tilaa uusille vapaaehtoisille. Toimintaan voi tulla mukaan ilman erityistaitoja tai aikaisempaa kokemusta ja osallistua voi monella tavalla. Tehtävässä ei tarvitse pärjätä yksin, koska ympärillä on iso MLL-perhe tukemassa ja auttamassa.

Kiitos kaikille vapaaehtoisille, kun annatte aikaanne ja vaikutatte asuinpaikkakunnillanne siihen, että kukaan ei jää yksin! Jokaisella teolla on merkitystä.

Tarja Satuli-Kukkonen

Kehittämispäällikkö