Järjestöjen toiminta luo hyvinvointia ja vahvistaa yhteisöjä – siitä ei pidä leikata

Seuraamme huolestuneena hallituksen järjestöavustusten leikkausta koskevaa uutisointia. Mediatietojen mukaan sote-järjestöjen avustuksiin vuodelle 2027 suunniteltuja 100 miljoonan euron leikkauksia kaavaillaan aikaistettaviksi niin, että ne alkaisivatkin jo vuonna 2025.

Sosiaali- ja terveysjärjestöissä toimii yli miljoona jäsentä ja puoli miljoonaa vapaaehtoista. Järjestöt organisoivat vapaaehtois- ja vertaistoimintaa sekä tuottavat palveluita. Toiminta vahvistaa ihmisten hyvinvointia ja elämänlaatua sekä lisää osallisuutta ja yhteenkuuluvuutta. Järjestöt luovat edellytyksiä ihmisten omaehtoiselle toiminnalle sekä vahvistavat heidän omia voimavarojaan ja tukiverkostoja. Ne tekevät korvaamatonta työtä, jota ei voi siirtää viranomaisille tai yrityksille.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto toimii koko maassa. Yhdistyksemme, joita on yli 500, kattavat  lähes kaikki kunnat ja lapsiperheiden asuinalueet. Tuemme perheitä, toimimme monin eri tavoin lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseksi sekä tarjoamme mielekkäitä vapaaehtoistehtäviä. Yhdessä julkisen sektorin kanssa järjestömme ratkoo isoja, ajankohtaisia haasteita, kuten lasten ja nuorten kiusaamiseen, yksinäisyyteen ja syrjäytymiseen liittyviä ongelmia. Leikkauksesta jää iso hintalappu myöhemmin toteutuvina kalliimpina kustannuksina, kun avun saanti viivästyy ja perheiden tilanteet vaikeutuvat.

MLL:n toiminnassa syntyy joka vuosi yli 900 000 kohtaamista lasten, nuorten ja lapsiperheiden kanssa. Toiminnassa on mukana runsaat 32 000 vapaaehtoista. MLL:n tukema tukioppilastoiminta kattaa lähes kaikki maan peruskoulujen yläluokat. Vuoden jokaisena päivänä otamme vastaan Lasten ja nuorten puhelimessa yhteydenottoja, joissa ehkäistään lasten ja nuorten yksinäisyyttä, huolia ja kysymyksiä sekä tarjotaan aikuisen tukea. Tämä kaikki edellyttää myös järjestöjen ammattilaisten työtä.

Jos sote-järjestöjen rahoituksesta leikataan, niin MLL:n toiminnan osalta se tarkoittaa muun muassa seuraavaa:

• Joka neljäs yhteyttä ottanut lapsi jää vaille aikuisen tukea.
  • Tuki kouluille kiusaamisen vastaisessa työssä vähenee.
  • Vaikeassa elämäntilanteessa oleva ja itsetuhoisia ajatuksia omaava nuori jää vaille ammattilaisen apua.
  • Yhä harvempi vanhempi saa luottamuksellista ja asiantuntevaa tukea vanhemmuuteensa ja lapsen tai nuoren kanssa toimimiseen haastavissa tilanteissa.
  • Vapaaehtoisten tuki, rekrytointi ja valmennus vähenee, mikä vie pohjan vapaaehtoistoiminnalta.
  • Arjen apu perheille vähenee.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto vetoaa, että avustusleikkausta ei toteuteta nyt eikä myöhemmin. Hallitusohjelmaan on kirjattu tavoite siirtää painopiste ennalta ehkäisevään työhön. Jos leikkaukset toteutetaan, tämä ei tule onnistumaan. Hyvinvointialueet ja kunnat eivät pysty korvaamaan järjestöjen matalan kynnyksen tukea ja ennaltaehkäisevää työtä.

Milla Kalliomaa

Pääsihteeri