Kansalaisyhteiskunta vaikuttaa

Suomea kutsutaan järjestöjen luvatuksi maaksi. Väitteelle löytyy vinha perä tilastoista. Suomessa on rekisteröity yli 100 000 yhdistystä. Se on valtava määrä tämän kokoisessa maassa. Jo pelkästään sosiaali- ja terveysalan järjestöjä, joihin Mannerheimin Lastensuojeluliittokin kuuluu, toimii Suomessa yli 11 000. Näihin järjestöihin kuuluu 1,3 miljoonaa jäsentä ja toimintaan osallistuu puoli miljoonaa vapaaehtoista.

Järjestöt ovat osa kansalaisyhteiskuntaa, joka perustuu kansalaisten omaehtoiseen toimintaan ja jolla rakennetaan yhteistä hyvää. Mikä järjestötyössä vetää ihmisiä puoleensa? Vapaaehtoisuus, vertaisten kanssa yhdessä tekeminen, se että tehdessään järjestötyötä antaa ja saa myös itse. Yhä useampi haluaa myös vaikuttaa järjestötyön kautta.

Vaikuttaminen on yhdistysten perustoimintaa. Jo yhdistyksen perustaminen on yksi vaikuttamisen ”statement”, julkilausuma: Me olemme olemassa ja toimimme sekä yhdessä vaikutamme tärkeän asian puolesta.

Jotta yhdistys olisi toiminta-alueellaan varteenotettava vaikuttaja, sen pitää tehdä itsensä, toimintansa ja päämääränsä näkyväksi. Jotta sen viesti kuullaan ja esitetyt ajatukset huomioidaan sen pitää tehdä itsensä kuulluksi. Viestiminen omasta olemassaolosta, toiminnasta ja toiminnan päämääristä on yksi vaikuttamisen kulmakivistä.

Vaikuttamisen toimet voivat olla epäsuoraa vaikuttamista esimerkiksi yleiseen mielipiteeseen vaikuttaminen ja yhdistyksen kokemusosaamisen esille tuominen. Suora vaikuttaminen puolestaan kohdistuu päätöksentekijöihin tai niihin, jotka vaikuttavat päätöksentekoprosessiin (luottamushenkilö- ja virkamiesvaikuttaminen).

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi laajimman kentän omaavista järjestötoimijoista Suomessa. Liitollamme on yli 500 paikallisyhdistystä ja lähes 30 000 vapaaehtoista. Käytännössä toimimme lähes jokaisessa Suomen kunnassa. Toimintamme ydintä on lasten, nuorten ja perheiden tukeminen. Teemme sitä konkreettisesti tarjoten muun muassa kohtaamispaikkoja ja vertaistukea alue- ja paikallistasolla sekä valtakunnan tasolla auttavissa puhelin- ja nettipalveluissa.

Meillä on myös valtava potentiaali vaikuttaa alueemme lapsiin, nuoriin ja perheisiin kohdistuvaan päätöksentekoon. Tänä syksynä yhdistyksistämme lähtee painavaa viestiä kuntavaikuttajille. Muistutamme päättäjiä, että sosiaali- ja terveyspalveluiden siirtyessä kunnalta hyvinvointialueelle lasten ja nuorten hyvinvoinnin turvaaminen on kunnan tärkein tehtäväkokonaisuus. Se tulee huomioida muun muassa lasten ja nuorten osallisuuden ja vaikutusmahdollisuuksien lisäämisenä, lapsivaikutusten arviointina päätöksiä tehtäessä sekä kumppanuuksien solmimisena ennaltaehkäisevää työtä suunniteltaessa.

Minuun on tehnyt vaikutuksen MLL:n yhdistysten innostus ja halu vaikuttaa omilla alueillaan. MLL:n yhdistyksiltä jos keltä löytyy tietoa paikallistasolla lasten, nuorten ja perheiden kuulumisista. MLL:n yhdistysten ja piirien kautta on mahdollista saada apua lasten, nuorten ja perheiden kuulemisen ja osallistamisen toteuttamiseen sekä ennaltaehkäisevien palveluiden yhteiseen mietintään ja kumppanuuksien solmimiseen. MLL:n tuottamat materiaalit ja tietopaketit päätösten tueksi ovat kaikkien vapaasti saatavilla. Tätä kaikkea tietoa ja kokemusasiantuntijuutta päättäjien kannattaa hyödyntää.

Eevamaija Paljakka

vaikuttamistyön asiantuntija