Siirry sisältöön

”Kiitos kun jaksoit mua”

”Sä et oo tosissas, ei kukaan tee ilmaista työtä!” ”Pitäskö sun hankkia elämä, jos sulla ei oo muuta tekemistä kuin kuunnella meiän juttuja?!” ”Kiitos kun jaksoit mua.”

Lasten ja nuorten puhelimen yhteydenottajat ovat usein vilpittömän ihmeissään, kun selviää, että vastaajana on aikuinen, joka käyttää vapaaehtoisesti omaa aikaansa heitä varten. Päivystäjän työhön sisältyy monenlaisia kohtaamisia, elämän ääripäitä onnellisuudesta syvään suruun, keveydestä vuorten kokoisiin murheisiin, tylsyyttä ja kriisitilanteita, vitsejä ja kipeitä salaisuuksia, ja paljon näiden väliltä.

Lasten ja nuorten puhelimessa vastataan puheluihin, chatteihin ja kirjeisiin vuoden jokaisena päivänä. Vastaajina toimivat vapaaehtoiset päivystäjät, jotka ovat iältään yli 25-vuotiaita. Heidät on haastateltu ja hyväksytty päivystäjän peruskoulutuksen, ja he ovat sitoutuneet toimintaan. Lämminsydämiset vapaaehtoisemme käyttävät vuodessa useita kymmeniä tunteja aikaansa kohdatakseen lapsia ja nuoria, jotka kaipaavat aikuisen huomioita, rohkaisua tai apua.

Lasten ja nuorten puhelimen turvallinen aikuinen kuuntelee kärsivällisesti ja ottaa vastaan kaikki asiat, kokemukset ja tunteet, joita yhteydenottajat heille luottamuksellisesti kertovat. On tärkeää, että lapsille ja nuorille on olemassa paikka, jossa voi vahvistua ja jutella asioistaan ilman pelkoa niiden eteenpäin menemisestä. Tiedämme, että yhteydenottajat ovat hyvin tietoisia palvelun anonymiteetistä, he tarkistavat asian ja sillä on heille iso merkitys.

MLL:n koulutuksessa päivystäjät koulutetaan ymmärtämään lasten ja nuorten elämää. Tieto yhteydenottajien kehitysvaiheesta ja lasten ja nuorten tavoista ottaa yhteyttä auttavat kohtaamaan keskeneräisyyden ja kasvamisen haastavuuden. Epävarmuus, uhmakkuus, aikuisen testaaminen, vitsailut, porukkasoitot, tiedonjano – kaikki ovat tärkeitä kontakteja. Tieto ja ymmärrys antavat perspektiiviä myös siihen, milloin on syytä huolestua ja tukea lasta selvittämään tilannettaan lähiaikuisen tai mahdollisesti ammattilaisen kanssa.

Päivystäjiä yhdistää kiinnostus ja halu olla läsnä ja tukena lasten ja nuorten elämässä. Lasten ja nuorten puhelimen vapaaehtoistyöhön sitoutuminen vaatii elämäntilanteen, jossa on voimia ja ajallinen mahdollisuus irtautua omasta arjestaan. Moni päivystäjäksi hakeutunut on kertonut halunneensa osallistua toimintaan jo pidemmän aikaa, mutta ovat odottaneet sopivaa hetkeä.

Päivystäjiltä ei vaadita alan koulutusta tai työkokemusta, mutta jonkinlainen kosketuspinta lasten ja nuorten maailmaan on hyvä olla taustalla. Hyvä kohtaaminen, joka palvelussa on määritelty kiireettömäksi ja lapsen tai nuoren itsetuntoa tukevaksi, syntyy lämpimästä läsnäolosta ja kyvystä ottaa vastaan monenlaisia tunteita. Toisinaan on siedättävä myös omaa ahdistusta, kun lapsen tai nuoren epäoikeudenmukainen kohtelu tuntuu pahalta.

Ollakseen hyvä vapaaehtoinen, tarvitsee aikuinenkin huolenpitoa. MLL huolehtii vapaaehtoisistaan mahdollistamalla päivystäjille jokaisessa vuorossa työntekijän tuen, sellaiset rakenteet ja käytännöt, joiden avulla työtä on mahdollisimman hyvä tehdä ja toiminnan fokus pysyy lasten ja nuorten tukemisessa. Päivystäjät saavat täydennyskoulutusta sekä palautetta, joka auttaa heitä kehittymään työssään. Kun aikuinen vapaaehtoinen voi hyvin, hän jaksaa kannatella turvallisesti kohtaamaansa lasta tai nuorta ja toiminta tuntuu mielekkäältä. Lasten ja nuorten puhelimen vapaaehtoisena voi kokea merkityksellisyyden tunnetta ja auttamisen iloa.

Kiinnostuitko vapaaehtoistyöstä Lasten ja nuorten puhelimessa? Lisätietoja löydät täältä.

Johanna Kujanen

Johanna Kujanen

Lasten ja nuorten puhelimen aluevastaava

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös