Lapsen tapaamisoikeutta on vaalittava myös poikkeusoloissa

Koronavirusepidemia on herättänyt kysymyksiä lapsen tapaamisoikeuden ja vuoroasumisen toteuttamisesta poikkeusoloissa. Aihe on herättänyt paljon keskustelua myös Vanhempainpuhelimeen yhteyttä ottavien keskuudessa.

Lapsella on oikeus pitää yhteyttä molempiin vanhempiinsa. Tämä lapsen oikeus on vahva, ja sitä on vaalittava myös poikkeusoloissa. Tapaamisoikeudesta ja vuoroasumisesta säädetään laissa lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta (lapsenhuoltolaki).

Tapaamisoikeuden ja vuoroasumisen toteuttamisen lähtökohtana on poikkeusoloissakin, että ne toteutetaan aiemmin päätetyllä tavalla, jos se vain on mahdollista. Esimerkiksi meneillään oleva Uudenmaan maakunnan eristys ei estä lapsen tapaamisoikeuden ja vuoroasumisen toteuttamista. Lapsen ja hänen perheenjäsentensä hengen ja terveyden suojelu voi kuitenkin vaatia tilapäisiä poikkeusjärjestelyitä koronavirusepidemian aikana.

Lapsen kummankin vanhemman on myötävaikutettava tapaamisoikeuden toteutumiseen. Vanhemman on kasvatustehtävässään vältettävä kaikkea, mikä on omiaan aiheuttamaan haittaa lapsen ja toisen vanhemman väliselle suhteelle.

Poikkeusolot korostavat entisestään myötävaikutusvelvollisuuden ja yhteistyövanhemmuuden merkitystä. Jos on tarvetta tavanomaisesta poikkeaville tilapäisjärjestelyille tapaamisoikeuden tai vuoroasumisen toteuttamisessa, niistä on syytä sopia yhteisymmärryksessä ja keskustella asiasta myös lapsen kanssa.

Poikkeusolot voivat ahdistaa lasta muutoinkin. Vanhempien riitely tapaamisoikeuden tai vuoroasumisen toteuttamisesta pahentaisi lapsen tilannetta entisestään. Vanhempien tulee pyrkiä vahvistamaan lapsen turvallisuudentunnetta eikä heikentää sitä.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL) on julkaissut verkkosivuillaan ohjeita vanhemmille lapsen tapaamisoikeuden ja vuoroasumisen toteuttamiseksi poikkeusoloissa:

• Toteuttakaa lapsen tapaamisoikeus ja vuoroasuminen aiemmin päätetyllä tavalla, jos se on mahdollista.
  • Tehkää yhteisymmärryksessä tavanomaisista tapaamis- tai asumisjärjestelyistä poikkeavia tilapäisiä ratkaisuja, jos siihen on tarvetta.
  • Pohtikaa lapsenne tilannetta yhdessä. Vanhempien yhteistyö luo lapselle turvallisuudentunnetta ja kunnioittaa hänen oikeuksiaan.
  • Toteuttakaa tapaamisjärjestelyt lapsen sekä hänen lähipiirinsä terveyttä ja turvallisuutta ajatellen.
  • Kuljettakaa lapsi toisen vanhemman luokse tavalla, jossa kontaktit toisten ihmisten kanssa ovat mahdollisimman vähäisiä.
  • Ottakaa järjestelyissä huomioon myös se, onko lapsen kodeissa riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä.
    Jos lapsen toisessa perheessä jokin perheenjäsen sairastuu, pitäkää lapsi siinä perheessä, jossa hänellä ei ole riskiä sairastua.
  • Jos lapsi saa koronavirustaudin, hänen on parannuttava ennen tavanomaisiin järjestelyihin palaamista. Lapsen sairastuessa paikalla oleva lapsen huoltaja on vastuussa hoidosta.
  • Jos viranomaiset ovat määränneet teidät karanteeniin, noudattakaa karanteenin virallisia ohjeita. Lapsi ei voi mennä karanteenikotiin tai poistua sieltä karanteenin aikana. Myös viranomaisen ohjeita karanteenia vastaavista olosuhteista tulee noudattaa lapsen tapaamis- ja asumisjärjestelyiden toteuttamisessa.
  • Hyödyntäkää puheluita ja videopuheluita yhteydenpidossa, jos kasvokkaisia tapaamisia täytyy vähentää muiden ihmisten suojelemiseksi.
Esa Iivonen

Vaikuttamistyön johtaja