Letkeää lomailua vai kiukkuista kinastelua?

Lomapäivät tarjoavat iloisia yhdessäolon hetkiä sekä vanhemmille että lapsille. Samalla silloin tiivistyvät kaikki tunteet, joitaperheenjäsenten välillä on. Ilon, riemun ja onnen lisäksi pettymykset, harmit ja kiukut, jotka ovat voineet olla taka-alalla, putkahtavat usein esiin, kun vietetään aikaa tiiviisti yhdessä. Yhden lomapäivän aikana perheissä saatetaan läpikäydä koko tunteiden kirjo, jopa useaan kertaan. Läheisiin suhteisiin liittyy kaikkein voimakkaimpia tunteita ja se kertoo siitä, että suhde oman perheen jäseniin on erityinen ja tärkeä.

Sekä lapset että aikuiset odottavat lomalta monia asioita. Lomaa voi ja kannattaa suunnitella jonkin verran, mutta liian tiukkaa ohjelmaa ei kannata laatia. Loman erityisyys piilee siinä, että aikaa on rennolle oleilulle, eikä mihinkään ole kiire. Lomalla voi jäädä lapsen kanssa sänkyyn lukemaan Aku Ankkoja ja viettää aikaa pyjamassa puolille päivin.

Aina odotukset eivät toteudukaan siten kuin ne on suunnitellut. Vanhemmilla ja lapsilla voi olla keskenään erilaisia toiveita yhdessäololle. Lapset voivat tapella keskenään niin paljon, että aikuisen suunnittelema lomatunnelma tuntuu rikkoutuvan jatkuvasta nahistelusta.

Itseäni joskus lohdutti kuulla, että lomalla lapset tyypillisesti hieman taantuvat ja saattavat harjoitella taitoja, jotka ovat ehkä jo aiemmin osanneet.  Moni lapsi on saattanut tsempata pitkän syksyn päiväkodissa ja koulussa ihan kuten aikuisetkin töissään tai opiskeluissaan. Loma tarjoaa mahdollisuuden purkaa stressiä ja tuulettaa tunteita. Arkirutiinien muuttuminen vaikuttaa sekä lapsiin että vanhempiin. Lapsella on turvallinen olo silloin, kun hänellä on varaa olla kotona hankala ja osoittaa kiukkua, pettymystä ja harmia. Voit siis onnitella itseäsi vanhempana siitä, jos lomalla välillä riidellään ja nahistellaan.

Mistä syntyy hyvä loma? Ajattelen sen syntyvän siitä, että jokaisen perheenjäsenen toiveita kuunnellaan. Kun jokainen lapsi ja vanhempi saa toteuttaa jonkun itselleen mieluisan asian, pysyy tunnelma rentona ja ilmapiiri hyvänä. Yhdessäolo, kiireettömyys ja ilo tekevät usein leppoisan tunnelman perheeseen. Koko lomaa ei tarvitse viettää tiiviisti yhdessä. Vanhempi voi tehdä itselleen mieluisia asioita myös yksin. Jos lapsilla on turvallinen hoitopaikka, kannattaa lapset jättää sinne hetkeksi ja viettää aikaa puolison kanssa. Moni lapsi myös nauttii siitä, jos saa välillä kahdenkeskistä aikaa ja huomiota jommaltakummalta vanhemmaltaan. Iloiset yhdessäolon hetket kuitenkin kruunaavat loman.

Ulkoilu ja metsäretket ovat usein helppoja tapoja nauttia lomasta. Metsäretken huipentaa eväiden syöminen luonnon helmassa tai grillaus nuotion äärellä. Ulkoilma rauhoittaa ja virkistää niin lapsia kuin aikuisia. Yhteinen pelailu ja leikkiminen ovat myös mukavia tapoja viettää aikaa yhdessä. Jos leikkiminen ei tunnu vanhemmasta luontevalta, sitä ei ole koskaan liian myöhäistä opetella ja harjoitella. Lyhytkin yhteinen piiloleikki tai hippa säilyy lapsen mielessä pitkään. Lapsi kokee itsensä tärkeäksi, kun aikuinen astuu lapselle luontaisen leikin ja mielikuvituksen maailmaan.

Lapset nauttivat lomalla, kun huomaavat aikuisten rentoutuvan ja laskeutuvan kiireettömyyteen. Jokainen vanhempi voi miettiä, millaisia lomailutapoja haluaa omien lastensa oppivan. Usein pelkkä kiireestä irti päästäminen ja letkeän loma-asenteen omaksuminen viestivät lapselle siitä, mikä lomassa on oleellista. Mitkä asiat ovat teidän perheenne lomassa tärkeitä?

Eeva Oksanen

Vanhempainryhmätoiminnan suunnittelija