Perhekahvila on monelle vanhemmalle henkireikä arjessa

Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistykset ja niiden vapaaehtoiset ylläpitävät 650 perhekahvilaa eri puolilla maata. Perhekahviloissa toteutuu vuosittain yli 300 000 lasten ja aikuisten käyntiä.

MLL teki koronakevään 2020 aikana perhekahvilatutkimuksen, jonka tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä perhekahviloilla on perheiden arkeen ja vanhemmuuteen. Tutkimus osoittaa, että perhekahviloilla on tärkeä rooli lapsiperheiden yhteen saattamisessa ja arjen tuessa. Vanhemmat kertovat perhekahvilan merkityksen korostuneen koronakevään aikana, kun perhekahvilat olivat kiinni eikä kotoa päästy tapaamaan muita.

MLL:n perhekahvilat tarjoavat monenlaista sosiaalista tukea perheille: emotionaalista, tiedollista, toiminnallista ja aineellista. Tärkeintä on muiden perheiden kohtaaminen ja seura niin vanhemmalle kuin lapselle. Yhteiset keskustelut ja uusiin ystäviin tutustuminen helpottavat vanhempien väsymystä ja tuovat voimia arjen pyöritykseen. Kahvilat ovat vanhempien ”hengähdyshetkiä” eli katkoksia kotiarjessa.

Kuinka monta aamua on itellä ollu tosi huonoa, ja kun on menny kahvilaan ja kun on lähteny kotiin, niin on ollu aivan eri mieli. Se päivä on ollu ihan toisenlainen siitä kahvilan päättymisestä eteenpäin.

Perhekahviloissa vanhemmat saavat toisiltaan moniäänistä kokemustietoa ja vinkkejä arkeen, esimerkiksi lasten kasvusta ja kehitysvaiheista, kehityksen viiveistä, uhmaiästä, uni- ja syömisongelmista, sairasteluista, lastenvaatteista, ruuanlaitosta sekä erilaisista aktiviteettimahdollisuuksista ja tapahtumista. Lisäksi perhekahvila on tärkeä paikkakuntatietouden jakaja uusille paikkakuntalaisille. Koska paikalla on useita vanhempia kerrallaan, on tavallista, että tietoa löytyi aina joltakulta.

Kun sä kohtaat muita vanhempia ja tajuat että hei, nää kaikki lapset kehittyvät omaan tahtiin ja et on muitakin lapsia, jotka ei oppikirjan mukaan tästä asiasta kehity, niin se tavallaan tuo semmosta rauhaa itelle.

Perhekahvilat ovat koko perheen ajanviettopaikkoja ja ne rytmittävät arkea. Yhteinen perhekahvilassa nautittu edullinen aamupala tuo helpotusta arkeen. Monelle lapselle perhekahvila on tärkeä paikka, missä tapaa muita lapsia, oppii olemaan ja leikkimään isommassa porukassa.

MLL:n maankattava perhekahvilaverkosto toimii vapaaehtoisvoimin. Vapaaehtoiselle perhekahvilan ohjaaminen tuo mukavaa tekemistä arkeen, se mahdollistaa perhekahvilan jatkumisen ja samalla oma osaaminen vahvistuu. Moni ohjaaja toimii sen hetken vapaaehtoisena, kun hoitaa omaa lastaan kotona.

Se on ollut mukavinta, että on voinut tehdä jotain merkityksellistä sen viikon aikana, kun muuten oli sit vaan kotona.

Perhekahvilatutkimus toi arvokasta tietoa perheiden arjen merkityksistä ja siihen vaikuttavista hyvinvointitekijöistä. Tätä tietoa voi jokainen lapsiperhetoimija ja toimintaa rahoittava hyödyntää. Monilla pienillä paikkakunnilla perhekahvila voi olla ainoa tarjolla oleva matalan kynnyksen tuki. Perheillä ei ole varaa menettää niistä yhtään.

Tarja Satuli-Kukkonen

Kehittämispäällikkö