Sitä pienet perässä, mitä isot mediankäyttäjät edellä

Mediankäyttö ilahduttaa ja askarruttaa perheiden arjessa ja saa aikaan erilaisia kohtaamisia. Kirjojen, sanomalehtien ja television ohella digitaaliset laitteet kuten tabletit ja älypuhelimet ovat vakiintunut osa monen lapsiperheen arkea ja helpottavat esimerkiksi arjen käytännöistä sopimisessa. Monissa kodeissa käydäänkin päivittäin keskusteluja mediankäytöstä.

Useimmiten tapetilla ovat lasten mediankäyttö ja siitä huolehtiminen. Pienten mediankäyttäjien lisäksi aikuisten media-arkea kannattaa silloin tällöin tarkastella. Kuten monessa muussakin asiassa, toimivat isommat perheenjäsenet mallina myös tässä. Lapsia kiehtovat monenlaiset sisällöt, mutta he oppivat mediankäytön malleja ennen kaikkea perheen aikuisilta, vanhemmilta sisaruksilta ja muulta lähipiiriltä. Median parissa ensiaskeleita ottava lapsi omaksuu tapoja seuraamalla perheenjäsenten toimintaa ja reaktioita laitteiden parissa.

Perheen aikuiselle tarjoutuukin oiva tilaisuus tuijottaa hyvällä omallatunnolla tovi omaan napaan ja pohtia aika ajoin omia mediankäyttötapoja ja -malleja sekä erilaisten laitteiden läsnäoloa arjessa. Kotien mediakasvatus ja lasten mediataitojen tukeminen kumpuavat aikuisten mediasuhteesta, joka on käsitteenä monisyinen. Se viittaa esimerkiksi yksilön tapaan käyttää mediaa eri tarkoituksiin. Lisäksi se viittaa median parissa syntyvien näkemysten muotoutumiseen sekä yleisesti siihen asenteeseen, jolla median erilaisiin muotoihin ja ilmiöihin suhtaudutaan.

Mediasuhdetta määrittävät myös omat mediataidot ja kiinnostuksen kohteet, yksilölliset kokemukset mediasta eri ikäkausina ja elämäntilanteissa. Suhtautumisemme median mahdollisuuksiin ja haasteisiin voi vaihdella myös toimiessamme eri ympäristöissä päivän mittaan. Millaisia ajatuksia ja käyttötapoja liitämme mediaan ja sen hyötyihin tai haasteisiin kotona, työpaikalla, harrastuksissa tai vaikkapa mummolassa?

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Media meidän perheessä -esitteeseen on koottu lisää hyödyllisiä kysymyksiä, joiden avulla aikuiset voivat pohtia omaa median käyttöään ja mallia, jota lapselle arjessaan antavat. Esimerkiksi seuraavat oppaasta poimitut pohdinnat auttavat vanhempia pohdintoihin virittäytymisessä.

• Millaista oma mediankäyttösi on ollut parin viimeisen viikon aikana?
  • Minkä verran katsot televisiota, olet tietokoneella, tabletilla tai puhelimessa lapsen läsnä ollessa? Miten arvelet, miten lapsi kokee sen?
  • Oletko huomannut oman mediankäyttösi vaikuttavan lapseen tai perhe-elämään? Viekö se aikaa yhteiseltä tekemiseltä vai tarjoaako se mahdollisuuksia yhdessäoloon ja rentoutumiseen?

Mediankäyttötapojen lisäksi aikuiset toimivat mallina myös muita huomioivasta ja kunnioittavasta sosiaalisen median käytöstä. Somessa perheen arkea kuvin tai päivityksin jakava vanhempi voi kasvattaa lapsen ja nuoren mediataitoja sekä ymmärrystä digitaalisista oikeuksista esimerkiksi kysymällä lupaa asioiden jakamiseen lapselta itseltään ja toimimalla tämän toiveen mukaisesti. Lapsi peilaa aikuisen mallia suhtautua mediaan ja digitaalisiin laitteisiin, mutta myös sitä, miten aikuinen kohtaa ja kohtelee toisia ihmisiä mediassa. Ajatuksia lapsia ja nuoria huomioivasta somekäyttäytymisestä kannattaa vaihtaa myös muiden aikuisten kanssa lasten ja nuorten digitaalisten oikeuksien edistämiseksi.

Rauna Rahja

Mediakasvatuksen asiantuntija