Vapaaehtoistyö auttaa kotoutumisessa

Suomeen on saapunut tämän vuoden aikana noin 30 000 ukrainalaista lasta ja aikuista. He ovat tulleet vieraaseen maahan pakon saattelemana. Tämän lisäksi meillä on monia muita kansallisuuksia edustettuina. Maassamme on onneksi viranomaisten pyörittämä koneisto, joka vastaa kotouttamisesta ja auttaa maahanmuuttajia sopeutumaan elämään ja toimimaan uudessa yhteiskunnassa. Myös järjestöillä on oma merkittävä roolinsa vieraan maan muuttamisessa kodiksi.

Virallisten kotouttamistoimenpiteiden lisäksi tarvitaan laajempaa tukiverkostoa avuksi. Tärkeää on tukea ihmisten omaa aktiivisuutta. Parhaiten kotoutumista edistetään arkipäivän tilanteissa ja lähiyhteisöissä.

Suomessa on lukuisia yhdistyksiä ja muita tahoja, jotka tarjoavat tekemisen ja osallistumisen paikkoja eri-ikäisille. Olemme MLL:ssa huomanneet, kuinka merkityksellisiä suomalaiseen yhteiskuntaan sopeutumisessa ovat lapsiperheiden kohtaamispaikat ja erilaiset tapahtumat. Toiminta tarjoaa mahdollisuuden tutustua muihin ihmisiin ja paikkakunnan palveluihin, antaa mukavaa tekemistä ja juttuseuraa. Osallistumalla avautuu myös paikkoja, missä pystyy itse toimimaan aktiivisesti ja tekemään vaikka itse vapaaehtoistyötä.

Vapaaehtoistyö hyödyttää niin tekijäänsä kuin vastaanottajaa. Se lisää ihmisten osallisuuden ja merkityksellisyyden tunnetta ja auttaa muihin tutustumisessa. Vapaaehtoistyö vahvistaa minäkuvaa ja identiteettiä. Moni päätyy vapaaehtoiseksi, koska haluaa auttaa muita ja toimia itselle tärkeän asian puolesta.

Vapaaehtoistyötä voi tehdä niillä taidoilla, joita jokaisella on. Jokainen vapaaehtoisteko on arvokas. Yhteinen kieli ei ole este toimimiselle, sillä vapaaehtoistehtäviä on monenlaisia ja kommunikoida voi muutenkin kuin puhumalla. Ilmeet ja eleet kertovat enemmän kuin tuhat sanaa. Ilon ja surun jakaminen helpottaa ja tuo inhimillisyyttä elämään.

Suurin syy, miksi joku ei tee vapaaehtoistyötä, on se, ettei häntä ole pyydetty. Nyt kutsun sinut mukaan vapaaehtoiseksi ja pyydä sinä tuttavasikin. Olemme MLL:ssa juuri käynnistäneet Meidän MLL – kampanjan ja etsimme mukaan uusia vapaaehtoisia eri puolelle maata. Tekemistä on meille kaikille.

Kiinnostuitko? Lue lisää ja hae vapaaehtoiseksi

Tarja Satuli-Kukkonen

Kehittämispäällikkö