Vertaistuki auttaa kiusaamisesta selviytymisessä

Kiusaaminen saattaa jättää kauaskantoisen jäljen kiusaamisen kohteeksi joutuneelle. Oikeanlaisella jälkihoidolla voidaan vähentää kiusaamisesta aiheutuneita negatiivisia seurauksia. Selviytyjät-vertaisryhmät tarjoaa tavan  käsitellä omaa kiusaamiskokemustaan.

MLL:n Järvi-Suomen piirin Selviydytään kiusaamisesta-projekti on järjestänyt kiusaamista kokeneille, noin 12–21-vuotiaille nuorille vertaisryhmätoimintaa jo vuodesta 2017 asti.  Selviytyjät-ryhmä on yksi harvoista vertaistuellisista kiusaamisen jälkihoidon muodoista, joita Suomessa järjestetään.  Selviytyjät-ryhmässä nuoret pääsevät yhdessä työntekijän ja koulutettujen vapaaehtoisten kanssa käsittelemään omaa kiusaamiskokemustaan turvallisessa, suljetussa vertaisryhmässä.

Ryhmätapaamisia on 9–10 ja niiden aikana nuoret pääsevät jakamaan kiusaamiskokemuksensa, pohtimaan kiusaamisen vaikutuksia sosiaaliseen käyttäytymiseensä sekä vahvistamaan itsetuntoaan ja löytämään itsestään vahvuuksia.

Nuorten palaute Selviytyjät-ryhmistä on ollut todella positiivista. Kiusatulla nuorella on usein kokemus, ettei hänen kertomaansa ole otettu todesta, sitä on jopa vähätelty tai kukaan ei ole vaivautunut kuuntelemaan, mitä nuorella on mielen päällä. Myös ajatukset siitä, että on yksin kiusaamiskokemuksen kanssa ovat yleisiä. Selviytyjät-ryhmien palautteissa nuoret ovat tuoneet esiin, miten merkityksellistä on ollut tavata toisia kiusaamista kokeneita sekä oman tarinan jakamisen lisäksi kuulla myös toisten kiusaamiskokemuksista. Monelle nuorelle jo tämä itsessään on tuottanut korjaavan kokemuksen.

Nuorella, joka on tullut syrjityksi vertaisten taholta, voi olla suuriakin haasteita luottaa toisiin ihmisiin ja positiiviset kokemukset ryhmistä voivat olla vähäisiä. Selviytyjät-ryhmissä nuoret ovat kertoneet saaneensa kokemuksen ryhmään kuulumisesta, ja he ovat myös tunteneet olonsa turvalliseksi ryhmässä kenties ensimmäistä kertaa elämässään. Moni kuvaa, että on myös pystynyt olemaan oma itsensä ryhmässä ilman mietteitä siitä, mitä muut hänestä ajattelevat.

Vertaistuessa todellakin on voimaa!

Yksi tärkeä tekijä kiusaamiskokemuksesta selviytymisessä on kokemuksen hyväksyminen osaksi elämäntarinaa; sellaiseen lokeroon, jossa se ei enää saa suhteettoman suurta merkitystä. Hyväksymisen kautta kiusaamiskokemus ei vaivaa enää mieltä niin usein. Osa kiusaamista kokeneista onnistuu jopa kääntämään kiusaamiskokemukset vahvuudeksi. Selviytyjät-ryhmien nuorten palautteissa kiusaamiskokemuksen hyväksyminen näkyy ajatuksena siitä, että riittää ja kelpaa juuri sellaisena kuin on.

”Olen osaksi jo hyväksynyt kiusaamiskokemuksen osaksi elämää ja tavallaan saanut siitä sanoin kuvaamattoman paljon lisää vahvuutta siihen, että jos olen selvinnyt tästä niin selviä mistä tahansa”

”Ymmärsin etten ole yksin, opin että olen oikeasti hyvä juuri näin.”

Selviytyjät-vertaisryhmiä järjestetään lähiryhminä Jyväskylässä, Kuopiossa ja Joensuussa kaksi kertaa vuodessa. Yhdessä MLL:n keskusjärjestön kanssa toteutetaan verkkoryhmiä, joihin voi osallistua mistä päin Suomea tahansa. Seuraavat ryhmät alkavat syksyllä 2022 ja niihin voi ilmoittautua ottamalla yhteyttä projektin työntekijöihin.

Sanni Vaskinen

Selviydytään kiusaamisesta projektikoordinaattori / MLL Järvi-Suomi