Ihmiskaupan vastaisen toiminnan koordinaatiorakenne

Koordinaatiorakenteen tarkoituksena on parantaa valtioneuvostossa tehtävän ihmiskaupan vastaisen työn yhteensovittamista.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) pitää esitettyä koordinaatiorakennetta kannatettavana. Koordinaatiorakenteen toimivuutta tulee kuitenkin säännöllisesti seurata ja arvioida sen käyttöönoton jälkeen. MLL pitää hyvänä, että sisäministeriössä on kesällä 2014 aloittanut ihmiskaupan vastaisen toiminnan koordinaattori. MLL katsoo myös, että kansallinen ihmisoikeusraportoija, vähemmistövaltuutettu, tulee kytkeä kiinteästi koordinaatiorakenteeseen.

MLL pitää tärkeänä eri tahojen verkostoitumista ihmiskaupan vastaisen toiminnan yhteensovittamisen tehostamiseksi. Monilla kansalaisjärjestöillä on merkittävä rooli ihmiskaupan uhrien auttamistoimissa. Kuten muistiossa todetaan, eri kansalaisjärjestöt tekevät merkittävää työtä sekä ihmiskaupan uhrien tunnistamisessa ja avun piiriin ohjaamisessa että palvelujen tuottamisessa. Tästä syystä on tärkeää, että näillä kansalaisjärjestöillä on vahva rooli valtioneuvostossa tehtävään ihmiskaupan vastaisen toiminnan yhteensovittamisessa.

Lapsiin kohdistuvassa ihmiskaupassa on kysymys vakavista lapsen perus- ja ihmisoikeuksiin kohdistuvista loukkauksista. Alaikäisen ihmiskaupan uhrin tunnistaminen on erityisen haasteellista. Ihmiskaupan lapsiuhrien erityisasema on otettava huomioon sekä käytännön auttamistyössä että ihmiskaupan vastaisen toiminnan organisoinnissa. Lapsiasiavaltuutettu edistää lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja on merkittävä toimija lapsia koskevan ihmiskaupan vastaisessa työssä. Lapsiasiavaltuutetulle on turvattava riittävät resurssit tähän lapsen oikeuksien kannalta merkittävään työhön.

Helsingissä 4.2.2015
Mannerheimin Lastensuojeluliitto ry