Johtamistaitoja hiomaan

Johtajaksi ei kukaan synny vaan oppii johtajana ollessaan ja yhdessä muiden kanssa.

MLL:n puheenjohtajat ovat iso ja monipuolinen joukko, joiden osaaminen kannattelee koko liiton toimintaa. Parhaimmillaan puheenjohtajat ovat myös verkosto, jonka jäsenet saavat tukea toisiltaan.

MLL:n puheenjohtajina toimii monen alan ammattilaisia. Osalla johtaminen kuuluu myös leipätyöhön, mutta useimpien oma työ on jotain muuta. Oli koulutus- tai ammattitausta mikä tahansa, järjestöjohtaminen on oma lajinsa, jonka erityispiirteitä ei kenenkään pitäisi joutua opettelemaan omin nokkineen.

Jotta puheenjohtajaksi olisi helppo tulla ja tehtävässä voisi onnistua, MLL:ssa on vuodesta 2005 järjestetty vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutusta. Aiemmin koulutus toteutettiin joka kolmas vuosi, mutta nyt sitä uudistetaan niin, että aloittaminen ja suorittaminen onnistuu vuosittain.

Seuraava MLL:n puheenjohtajille ja varapuheenjohtajille suunniteltu vapaaehtoistoiminnan johtamiskoulutus, lyhyesti VJK, alkaa tammikuussa 2020 valtakunnallisella seminaarilla. Seminaaria seuraa itsenäinen verkko-opiskelu sekä alueittain järjestettävät työpajat. Jokainen opiskelija saa tuekseen mentorin, jolla on kokemusta sekä VJK:n suorittamisesta.

VJK:ssa käsitellään johtamista tehtävänä, vuorovaikutusta, yhdistyshallintoa, kumppanuuksia, vapaaehtoistoiminnan kehittämistä, vaikuttamista sekä viestintää ja markkinointia, kuten jäsenten ja vapaaehtoisten rekrytointia.

Yhteensä koulutus on viiden opintopisteen laajuinen ja siitä saa todistuksen ja osaamismerkin. Aikaisemmin osallistuneiden palautteiden mukaan VJK antaa hyvät eväät puheenjohtajuuteen, mutta myös oppeja, joita voi hyödyntää työelämässäkin.

Osuva sisältö on tärkeä, mutta VJK:n käyneiden mukaan yhtä tärkeää antia on puheenjohtajakollegoihin tutustuminen, avoimet keskustelut ja sparraukset – se kuuluisa vertaistuki ja yhteisen oppimisen ilo.

Liisa Partio

Entinen viestintä- ja varainhankintajohtaja