Leikkimanagerin päivä liittokokouksessa

MLL:n Leikkipäivä-ohjelma on saanut oman työntekijän. Koordinaattori Karolina Lamroth pääsi viemään leikin ilosanomaa liittokokoukseen ja kokemaan MLL-hengen.

Saimme liittokokoukselle tilaksi upean Sibeliustalon yksityiskäyttöön. Lääniä ja avaruutta riittää.

Kuulun keskusjärjestön perhekeskus-tiimiin, jonka keskiössä ovat erilaiset kohtaamispaikat, esimerkiksi perhetalot ja yhdistysten perhekahvilat.

Siksi rakennamme liittokokouksen oheisohjelmaksi kotoisan kohtaamispaikan. Siihen kuuluvat rentoilu ja leikki. Kohtaamispaikalla voi lötkötellä säkkituolissa, rakentaa legoja, ottaa tuijotuskilpailun uuden tuttavan kanssa tai pelata pöytälätkää.

Kaksi ihmistä rakentavat legoja
Legojen rakentaminen houkutteli kohtaamispaikalle väkeä.

Kohtaamispaikalla on heti vilinää ja vilskettä. Järvi-Suomen piirin järjestöpäällikkö Riina Muotka kokeilee tarinanoppia. Hän heittää kuvallisia noppia, joiden antaman kuvakimaran innoittamana, hän kertoo tarinan siitä, miten perheessä juodaan aamukahvia kaikessa rauhassa ja äkkiä kuului BANG, ja ulkoa lentää jalkapallo ikkunan läpi sisälle.

Seison Sibeliustalon konserttisalin lavan reunassa mikrofoni kädessä. Syke on korkea. Kohta astelen lavalle ja aloitan juontamisen.

Karolina Lamroth valmistautuu juontoon
Ensimmäinen juontotehtävä oli jännittävä, mutta lopulta kaikki meni hyvin.

Sitten laitan bileet käyntiin. Tunnin mittaisen avajaisjuhlan aloittaa Lahti Big Band Combo soittamalla Marsalkan hopeatorvet. Juhlassa kuulemme muutaman puheen sekä nuorten sellistien taidonnäytteitä. Lisäksi lavalle juoksee 24 pientä satutanssijaa tanssimaan Peppi Pitkätossun laulua.

Istun konserttisalin parvella ja työskentelen liittokokouksen striimin chatissa chat-emäntänä. Laitan muutaman kommentin viestikenttään.

Karolina Lamroth tietokoneella Sibeliustalon salissa
Liittokokous striimattiin. Etäkatsojien oli mahdollisuus osallistua chattiin.

Kun kokouksessa mainitaan Leikkipäivä-ohjelmalle saatu rahoitus, on pakko hillitysti huudahtaa onnesta. Huudahdus kirvoittaa aplodit tärkeälle asialle.

MLL:n Suunta 2026 -strategia puheenvuoroineen esitetään kokousväelle. Kokous etenee, kunnes tulee yllättävä tilanne. Kokouspöydät tietokoneineen ovat konserttilavalla, jonne on myös viety kasapäin ilmapalloja. Ilmenee, että pallot tuottavat staattista sähköä, joka aiheuttaa häiriöitä esitystekniikkaan ja kokousmateriaalin esittämiseen. Niinpä pääsihteeri Milla Kalliomaan johdolla pallot pukataan lavalta kokousyleisölle katsomoon. Parvelta katsottuna on hirmu hauskan näköistä, kun kesken tilaisuutta ihmiset nousevat seisomaan ja heittelevät ilmapalloja taaemmaksi. Kirjaimellisesti leikki on läsnä.

Kokoustaminen päättyy iltapäiväkahveihin, joiden jälkeen on vuorossa erilaisia työpajoja. Minä kävelen auringonpaisteessa hotellille ja hengähdän hetken ennen illallista.

Ilta-auringossa kylpevä Sibeliustalo on upea näky. Illallisella on kiva jutella eri puolilta Suomea tulleiden MLL:n porukoiden kanssa. Saamme todistaa myös hetkeä, jolloin aidot nuorisolaiset, lahtelaiset tubettajasiskokset Elina ja Sofia ovat kinkereissämme mukana.

Kiinnostavan puheenvuoron jälkeen päästään viimein tanssimaan! Bilebändi Gringo saa koko juhlaväen tanssimaan yöhön asti. Tanssin korkokengät kopisten enemmän kuin naismuistiin.

Sunnuntai valkenee lämpimänä ja aurinkoisena. Hotelliaamiaisen jälkeen suuntana on jälleen Sibeliustalo ja kohtaamispaikka, jossa riittää vilskettä. Riemunkiljahduksia kuuluu, kun kymmenelle ensimmäiselle liittokokousbingoruudukon täyttäneelle jaetaan bingovoitot. Bingoilu innosti, ja palkinnot on äkkiä jaettu.

Leikimme Iisalmen yhdistyksen edustajan kanssa rikkinäistä puhelinta: maltilliset suunnitelmat tulevista yhteistyöpalavereista muuttuvatkin niin, että ilmoitamme sopineemme, että koko keskusjärjestön väki lähtee viikon mittaiselle Savon-kiertueelle syksyllä.

Karolina Lamroth kädessään ilmapallokimppuja
Kokouspaikkaa valmisteltiin kaikille osallistujille kutsuvaksi ja miellyttäväksi. Sellaisessa ympäristössä on mukava kohdata ja tutustua.

Juontajan pesti kutsuu jälleen ja saan kunnian toivottaa juhlapuhujan, MLL:n puheenjohtajan, professori Mirjam Kallandin lavalle.

Kuuntelen juhlapuheen salin takaosassa ja seuraan kokousta. Liittokokouksessa valitaan liittovaltuuston puheenjohtajisto, jäsenet, liittohallituksen puheenjohtaja sekä hyväksytään MLL:n Suunta 2026 -strategia ja siihen liittyvä kannanotto. Kolmevuotisessa strategiasuunnitelmassa painotetaan lasten ja nuorten osallisuutta ja vanhemmuuden tukea. Kannanotossa esitetään, että perheiden tuen vahvistamiseksi Suomeen luodaan koko lapsuuden kattava lapsiperheneuvola.

Kokouksen päätöksenteko sujuu ripeästi ja tilaisuus loppuu hyvissä ajoin. Nautin lounaasta ja vaihdan kuulumisia Satakunnan piirin ja Porin yhdistyksen väen seurassa. Toivottelemme toisillemme hyvää kotimatkaa ja hajaannumme kukin suunnallemme.

Karolina Lamroth
Kiireisen päivän keskellä oli hyvä ottaa tuumaustauko.

Junamatkalla Helsinkiin prosessoin vauhdikkaan viikonlopun antia. Tapasin eri puolilta Suomea yhdistysten ja piirien väkeä. Sain kuulla monenlaisista leikkiin liittyvistä suunnitelmista, leikin edistämisestä sekä erilaisista leikkimuistoista. Kokousväki tuntui pitävän siitä, että kokouksessa oli mukana leikkiä. Sillä näinhän se on, että leikki kuuluu kaikille.

Juttu on julkaistu Lapsemme-lehdessä syksyllä 2023.

Karolina Lamroth

Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori