Merkityksellisiä lahjoja

Maljakoiden ja kukkien sijaan toivon ystävieni ilahduttavan lapsia ja nuoria, sanoo pian 50 vuotta täyttävä syntymäpäiväsankari.  Hänelle on tärkeää ohjata muistamiset lasten hyväksi.

Oman keräyksen perustaminen ja lahjoitusten ohjaaminen järjestöille on suosittu tapa osallistua hyvän tekemiseen. Kysyimme MLL:lle lahjoittaneiden ajatuksia ja kokemuksia keräyksen järjestämisestä. Keräyksiä tehdään monesta eri syystä, mutta kaikilla on yhteinen tavoite ja toive, että lapset, nuoret ja perheet voivat hyvin.

MLL:n Liperin paikallisyhdistyksen puheenjohtaja Jutta Kurki järjesti vuosi sitten muistokeräyksen paikkakunnalla menehtyneen lukiolaistytön muistoksi. Pyyntö tuli tytön vanhemmilta.

Yhdessä mietittiin, mikä olisi paras tapa keräyksen toteuttamiseen. Keräys paikalliseen kohteeseen olisi vaatinut keräyslupaa, joten lahjoitus MLL:n Lasten ja nuorten puhelimelle ja chatille oli lopulta helppo valinta. Perheen äiti tunsi myös MLL:n toiminnan, ja lahjoitusten tiedettiin menevän perille.

–  Menehtynyt nuori oli pidetty, positiivinen ja muut huomioiva. Kuolinilmoituksessa kerrottiin, että jos haluat muistaa häntä toisten kuulijana ja auttajana, voit tehdä lahjoituksen Lasten ja nuorten puhelimelle.

Vanhemmat kiittivät lahjoittajia yleisesti omissa sosiaalisen median kanavissaan, sillä yksittäisten lahjoittajien nimiä ei ole mahdollista saada.

– Muistokeräys on monille mieleinen tapa muistaa poismennyttä, jos hänelle ei järjestetä hautajaisia, jonne voisi tuoda kukkia, Jutta Kurki sanoo.

Yksi hyvä keräyksen järjestämisen kohta on eläkkeelle jääminen, jolloin työkaverit usein muistavat lähtijää. Erään eläkkeelle lähtijän toive oli, että hänen muistamisensa osoitetaan lapsiperheiden tukemiseen Suomessa. MLL oli työkaverin ehdotus ja se tuntui heti oikealta kohteelta.

Eläkkeelle siirtynyt mies kertoi perheensä saaneen työelämän alkuaikoina lastenhoitoapua MLL:sta.

– Ne, jotka ovat saaneet apua, antavat sitä mielellään aikanaan itse, kun elämä tasaantuu. Monet pienten lasten perheet tarvitsevat tukea esimerkiksi järjestöiltä, kun omat tukiverkot puuttuvat. Näen lapsiperheiden tukemisen tulevaisuuteen satsauksena.

Keräyksen perustamista hän piti vaivattomana, sillä tiedot ja hyvät ohjeet sai kätevästi sähköpostissa. Lahjoitusmahdollisuudesta hän kertoi työkavereilleen vain suullisesti, koska ei halunnut tehdä lähdöstään numeroa.

– Jälkiviisaana voi sanoa, että tiedottamisessa olisin voinut olla aktiivisempi, jolloin myös keräyssumma olisi kasvanut.

Palomies-ensihoitaja Toni Nyström on toteuttanut kahtena kesänä hyväntekeväisyystempauksen, jossa hän on pyöräillyt halki Suomen herättääkseen keskustelua kiusaamisesta ja kerännyt rahaa MLL:n kiusaamisen vastaiseen työhön.

– Olin koulukiusattu seitsemän vuotta ja katkeroiduin siitä niin, että ryhdyin itse yläkoulussa kiusaajaksi.

Hän kertoo aikuisena kohdanneensa erään kiusaamansa henkilön, joka oli joutunut käymään usean vuoden ajan terapiassa.

– Kiusaamisella on kauaskantoiset seuraukset. Hyväntekeväisyyskampanjalla työstän edelleen näitä asioita. Haluaisin, ettei kenenkään tarvitsisi kokea kiusaamista.

Koska MLL on työskennellyt näkyvästi kiusaamisen ehkäisemiseksi, Nyström halusi ohjata lahjoitukset liitolle. Suunnitelmissa on jo uusi tempaus elokuussa.

Syntymäpäivämuistamisensa MLL:lle lahjoittanut Sari Barndt on tyytyväinen valintaansa.

– Ajattelin, että lahjoittamalla muistamiseeni varatut varat lapsille, saadaan aikaan enemmän iloa. Lapset saavat jotain ekstraa, itse saan hyvän mielen ja lahjoittajatkin arvostavat asiaa. Sain ideasta paljon positiivista palautetta.

Brandt haki tietoa ennakkoon MLL:n nettisivuilta ja lahjoittajapalvelusta. Tärkeää oli, että lahjoitus päätyy luotettavalle toimijalla ja lapsille täällä.

– Suosittelen lämpimästi merkkipäivää viettäville, hän vinkkaa.

Yhä useampaa kiinnostaa mahdollisuus ohjata merkkipäivä- tai muut muistamiset hyväntekeväisyyteen. Se onnistuu vaivattomasti.

Kuka voi perustaa keräyksen?

Rahan kerääminen on luvanvaraista, mutta järjestöillä, kuten MLL:lla, on siihen lupa. Kuka tahansa voi perustaa keräyksen MLL:n kautta. Sen voi tehdä esimerkiksi oman merkkipäivän kunniaksi, jolloin juhlavieraita voi pyytää tavaralahjojen sijaan ilahduttamaan lapsia ja nuoria lahjoituksella. Muistokeräys on kaunis tapa kunnioittaa edesmenneen läheisen muistoa ja tukea hänelle tärkeitä asioita, esimerkiksi järjestön työtä, jonka on nähnyt merkitykselliseksi.

Miten toimin, jos haluan ohjata lahjarahani MLL:lle?

MLL:n lahjoittajapalvelu auttaa keräyksen käynnistämisessä. Tyypillisesti keräys etenee siten, että keräyksen alkuunpanija saa lahjoitustilin numeron sekä oman henkilökohtaisen viitenumeron, jotka hän ilmoittaa esimerkiksi juhlakutsussa. Näin osallistujat voivat tehdä lahjoituksen MLL:n lahjoitustilille viitenumeroa käyttäen.
Keräys onnistuu myös Facebookissa, jolloin keräyksen aloittaminen ja lahjoittaminen tapahtuu suoraan Facebookissa.

Miten kauan keräys voi kestää ja onko siitä kuluja?

Keräysaika on tyypillisesti melko lyhyt, parista viikosta pariin kuukauteen. Tarpeen mukaan sitä voi pidentää.

Keräyksen perustaminen on maksutonta. Jos keräyksestään haluaa ilmoittaa esimerkiksi lehti-ilmoituksella, henkilö maksaa itse siitä aiheutuvat kulut.

Saanko tiedon tuloksesta ja lahjoittajista?

Keräyksen perustaja saa tiedon lahjoitusten loppusummasta keräyksen loputtua, yleensä parissa viikossa. Lahjoittajien henkilöllisyyttä ei luovuteta eteenpäin.

Mihin lahjoitus käytetään?

Keräyksen tuotto ohjataan useimmiten MLL:n yleiseen toimintaan, esimerkiksi Lasten ja nuorten puhelimen puhelukulujen kattamiseen, kiusaamisen vastaiseen työhön, vapaaehtoisten koulutukseen ja ohjaukseen sekä vanhempien että perheiden tukemiseen erilaisissa tilanteissa.

Lue lisää oman keräyksen järjestämisestä

Laura Riihelä

Valokuvaaja