Sami kouluttaa tukioppilaita ja vetää isäryhmää

Tukioppilaiden koulutusta ja urheiluseurayhteistyötä. Nuorten asioiden lisäksi MLL:n Kaakkois-Suomen piirin nuorisotoiminnan koordinaattorin Sami Halmeen hyppysissä on isätoiminta. Kurkistimme Samin työpäivään ja vapaa-aikaan.

Se tunne, kun epämääräinen ääni sekoittuu uneesi… Maanantaiaamuna herätyskellon ääni ärsyttää, mutta se soi tarkoituksella aikaisin. Kahvi tippumaan ja termosmukiin, vaatteet päälle ja frisbeereppu matkaan. En vielä 10 vuotta sitten pitänyt aikaisista herätyksistä, mutta nyt olen löytänyt rauhallisten varhaisten aamujen hienouden. Koska kalenteri on täynnä iltaan asti, kiekkojen heittely Kouvolan Käyrälammen frisbeegolfradalla käynnistää päivän mainiosti.

Varhainen frisbeegolf-kierros herättelee ja antaa energiaa työpäivään. Työpäivien pituudet vaihtelevat, tänään on pitkä päivä.

Ensimmäisenä työpäivän ohjelmassa on Kuusankosken Naukion koulun tukioppilaiden peruskoulutus. Tukarien peruskoulutukset painottuvat kevääseen, kun uudet, syksyllä aloittavat tukioppilaat valitaan. Tukioppilastoiminnan 50-vuotisjuhlavuotena tapahtumaa ja koulutuksia on tavallista enemmän, saamme piirille uusia kouluttajiakin. Ja hyvä näin, sillä tukioppilastoiminnalla vahvistetaan koulujen yhteishenkeä ja yhteisöllisyyttä. Toiminta tukee hyvin koulurauhavuoden Kaikille kaveriksi -teemaa.

Naukion koulun tukioppilailla on hyvä meininki, on aktiiviset tukioppilasohjaajat sekä tukena nuoriso-ohjaaja, joten odotan innolla päivää. Uusien tukareiden lisäksi mukana ovat vanhemmat tukioppilaat, mikä on hyvä asia koko porukan ryhmäytymiselle.

Piiritoimistolta haen oppilaille askartelumateriaalia, työvihkoja ja opettajalle oppaita. Olemme saaneet koulutukseen hyvän tilan Kymin ruukilta Patoklubin vintiltä. Tässä on auttanut paikan yrittäjä, jonka kanssa jaoimme aikanaan yhteistä työhistoriaa peruskoulussa 13 vuotta.

Koulutusaamupäivä starttaa aktivointi- ja tutustumisharjoituksilla. Ryhmäytymistehtävissä tuomme itsestämme esiin toisille uusia asioita ja pohdimme sekä meitä yhdistäviä että toisistamme erottavia asioita. Puhumme itsetunnosta ja harjoittelemme esiintymistä.

Lounaan jälkeen jatkamme keskustelua, harjoituksia ja tehtävien läpikäyntiä. Tavoite on, että koulutuksen päätyttyä oppilailla on hyvä fiilis ja varmuus aloittaa tukioppilaan ura tai jatkaa sitä. Tukarit ovat heti kouluvuoden käynnistyessä vastaanottamassa uusia 7.-luokkalaisia ja auttavat luokkien ryhmäyttämisessä.

Päivän päätteeksi sovimme kiusaamisen ehkäisemistä ja tunne- ja vuorovaikutustaitoja kokevista jatkokoulutuksia.

Tukioppilaiden koulutuksessa keskustellaan ja ideoidaan yhdessä hyviä toimintatapoja.

Koulutuksen jälkeen aivot on resetoitava hetkeksi, joten vien auton kotiin. Kevyttä sadevaatetta päälle, työkamat reppuun ja pyörän selkään. Poljen rauhassa piiritoimistolle, jonka jälkeen olen taas täynnä virtaa ja ajatukset kulkevat.

Keitän kahvit. Samalla käymme piirin toiminnanjohtajan Christa Carpelanin sekä lähiesihenkilöni järjestöpäällikkö Maiju Vesan kanssa läpi tulevaa viikkoa, ideoimme syksyn koulutuksia ja toimintoja ja kertaamme viikonlopun tapahtumia. Nautin suunnattomasti työpäivän keskellä käydyistä kevyemmistä ajatuksenvaihdoista ja älyvapaista ideoinneista. Onneksi voi taas tavata työkavereita toimistolla. Lyhyen ajatushautomon jälkeen vastaan sähköposteihin ja valmistaudun seuraavaan työtehtävään.

Luova kahvihetki toimistolla järjestöpäällikkö Maiju Vesan (keskellä) ja toiminnanjohtaja Christa Carpelanin kanssa.

Avaan Zoom-yhteyden työhuoneessani ja toivotan isät tervetulleeksi vanhemmuuden ABC-ryhmän viimeiseen tapaamiseen. Neljänteen tapaamiskertaan mennessä olemme onnistuneet luomaan ryhmäämme hyvän ja avoimen ilmapiirin, keskustelua on paljon. Nauramme ja tarinoimme.

Johdan ryhmän keskustelua, nostan esiin tutkimustietoa ja tarjoan työkaluja paremman lapsi-vanhempi-suhteen rakentamiseksi ja arjen helpottamiseksi. Isät saavat muista iseistä vertaistukea ja pääsevät purkamaan ajatuksiaan ja huoliaan illan teemasta. Arvostan sitä, kun miehet puhuvat tunteista, lapsista ja perhearjesta.

Puhumme yleensäkin liian vähän tunteista ja keskitymme liian vähän empatiaan, joten jos tätä kautta voimme edes hiukan lisätä puhetta yhteiskunnassamme ja antaa esimerkin avoimen tunnepuheen tärkeydestä, olemme onnistuneet. Sekä aikuisten että lasten ja nuorten hyvät tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat kaiken toiminnan kantava voima.

Ryhmän jälkeen vastaan kotkalaisen jalkapalloseuran FC KTP:n sähköpostiin liittyen yhteiseen kiusaamisen vastaiseen kouluvierailuumme. Yhteistyömme urheiluseurojen kanssa turvallisten harjoitusryhmien luomiseksi on hyvässä vauhdissa.

Katson myös tulevan Ukraina-vanhempainillan materiaalin läpi. MLL on aina reagoinut yhteiskunnan muutoksiin nopeasti ja nyt on tärkeää informoida kotia ja kouluja siitä, kuinka lapsille ja nuorille puhutaan sodasta ja kuinka me aikuiset voimme esimerkillämme luoda tulevaisuudenuskoa.

Loppupäivästä on isien ryhmätapaaminen Zoomissa. Sami vastaa isien vertaisryhmätoiminnasta piirin alueella.

Valoisassa kevätillassa poljen kotiin, tällä kertaa musiikkia kuunnellen. Yleensä pyrin olemaan pyörän päällä hetkessä läsnä ilman ylimääräisiä ärsykkeitä. Ilokseni vaimoni on tehnyt iltapalan. Syömme yhdessä ja katsomme televisio ja vertailemme päivän tapahtumia. Sängyssä luen vielä Maja Lunden ilmastokvartetin kolmatta osaa. Ennen nukahtamista muistan kirjata puhelimen muistioon päivällä mieleeni tulleet sanoitusideat bändimme uuteen kappaleeseen. Ne täytyy katsoa huomenna tarkemmin läpi.

Sami Halme

Sami Malmberg