629. Jos joku juo liikaa tai sammuu

15-45 min.

HyvinvointiPäihteet
7 - 9 luokat

Kerro lyhyesti seuraavat asiat. Keskustelkaa sen jälkeen siitä, miten helppoa tilanteeseen puuttuminen on ja mistä voi itse saada apua.

Olet saattanut kuulla tarinoita, joissa kerrotaan hauskana juttuna jonkun sammumisesta. Oikeastaan se ei ole ollenkaan hauskaa. Sammuminen liittyy alkoholimyrkytykseen. Alkoholimyrkytys aiheutuu siitä, että joku nauttii runsaasti alkoholia lyhyessä ajassa.

Myrkytyskuoleman riski on suurella osalla ihmisistä yli 3 promillen humalassa. Riippuen henkilöstä yksi keskiolutpullo voi nostaa veren alkoholia esimerkiksi 0,2 promillea ja väkevät juomat paljon enemmän. Suomessa kuolee joka vuosi 200–300 ihmistä alkoholimyrkytykseen tai alkoholin ja lääkkeiden aiheuttamiin myrkytyksiin.

Ensimmäisiä kertoja alkoholia nauttivat nuoret ovat hengenvaarassa, jos juovat runsaita määriä kerralla. Alkoholimyrkytykseen voi kuolla, jos alkoholi aiheuttaa hengityksen lamaantumisen, sydämen pysähtymisen tai omaan oksennukseen tukehtumisen. Laskuhumalaan voi liittyä rytmihäiriöitä ja äkillinen sydämen pysähtyminen jo alle 3 promillen humalatilassa. Humala on aina jonkinlainen myrkytystila, sillä alkoholi on hermomyrkky.

Mitä pitää tehdä, jos joku sammuu?

Tarkista sammuneen hengitys ja yritä herätellä häntä. Jos hengitys on hyvin pinnallista tai katkonaista tai henkilö ei herää tai reagoi puheeseen, soita hätänumeroon 112. Aseta sammunut kylkiasentoon, ettei hän tukehdu oksennukseensa. Tarkkaile hänen vointiaan, kunnes ambulanssi tulee. Älä jätä sammunutta yksin ja valvomatta. Jos saat hänet hereille ja hän pystyy puhumaan, kysele, mitä hän on juonut ja kuinka paljon. Tosin hän ei välttämättä pysty muistamaan tarkasti, mutta tiedosta olisi apua hoitohenkilökunnalle. Jos tunnistat hänet, ilmoita hänen vanhemmilleen tilanteesta. Myös hoitohenkilökunta ilmoittaa hänen vanhemmilleen, koska alaikäisen tapauksessa asiasta tehdään lastensuojeluilmoitus.

Keskustelkaa pienryhmissä

• Miltä annetut ohjeet kuulostavat?
  • Kun ryhtyy auttamaan sammunutta, mistä voi itse saada apua?
  • Miksi sammunutta ei saa jättää yksin?
  • Mitä vinkkejä antaisitte ikäisellenne nuorelle, jonka kaveri sammuu? Entä jos hän löytää tuntemattoman sammuneen?

Purku

Pyydä pienryhmiä kertomaan, mistä he keskustelivat.

Kerro ainakin seuraavat asiat

• Auttaja voi saada apua soittamalla numeroon 112. Myös ohikulkijoilta voi pyytää apua, sillä heillä on velvollisuus auttaa.
  • Sammunutta ei saa jättää yksin, koska hän voi esimerkiksi tukehtua, hänen hengityksensä voi pysähtyä, hän voi paleltua tai joutua väkivallan kohteeksi.
  • Jos oma kaveri sammuu, auttaja voi saada neuvoja soittamalla ensiapuun. Lisäksi tilanteesta on hyvä ilmoittaa sammuneen vanhemmille, jotta he voisivat tulla huolehtimaan nuoresta ja hänen toipumisestaan. Voi myös kysyä omilta vanhemmilta neuvoa.
  • Jos löytää tuntemattoman sammuneen, kannattaa soittaa ambulanssi.
  • Omaan puhelimeen kannattaa tallentaa hätänumero 112 sekä oman paikkakunnan terveyskeskuspäivystyksen numero. Voitte etsiä yhdessä numeron ja tallentaa sen saman tien. Siitä voi olla hyötyä myös erilaisten tapaturmien sattuessa, kun pitää kysyä neuvoa.