325. Mitä tukioppilaat voivat tehdä kiusaamistilanteissa?

300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Työpaja.

Tila

Luokkatila tai vastaava.

Tarvikkeet

Tukioppilas kiusatun tukena -kuvio tulostettuna tai heijastettuna. Keskustelukysymykset tulostettuna tai heijastettuna. Muistiinpanovälineet ryhmille.

Kesto

yli 45 min.

KaveritaidotKiusaaminenKohtaaminenVuorovaikutusYhteishenki
5 - 9 luokat

Kerro tukioppilaille ja mukana oleville oppilashuollon työntekijöille, että tarkoituksena on keskustella siitä, millaisissa tilanteissa tukioppilaat voivat auttaa kiusaamista kokeneita. Jaa osallistujat ryhmiin niin, että jokaisessa ryhmässä on mukana yksi aikuinen.  

Anna jokaiselle ryhmälle kaavio tulostettuna tai heijasta se näkyviin niin, että jokainen näkee tekstin. Sopikaa, että ryhmällä on keskusteluaikaa noin 20 minuuttia.  

Pyydä ryhmiä kirjaamaan keskeisiä asioita muisTukioppilaiden ja koulun aikuisten yhteistyön kehittämiseen tiin.  

Kysy ryhmiltä lopuksi, millaisia huomioita ne tekivät kaaviosta keskustellessaan. Miettikää yhdessä, miten tukioppilaiden ja oppilashuollon yhteistyö toimisi joustavammin.

Pyydä ryhmiä keskustelemaan:  

  1. Millä tavalla erilaista on ottaa kiusaamistilanne puheeksi koulun aikuisten kanssa, jos on itse nähnyt tilanteen tai jos on vain kuullut siitä?
  2. Mitä asioita olisi tärkeää kertoa aikuiselle, jos huomaa kiusaamista?
  3. Kiusaamiseen puuttuminen voi joskus olla vaikeaa. Millaisessa tilanteessa sanoisit heti jotakin, jos huomaat kiusaamista? Millaisessa tapauksessa menisit vasta jälkikäteen juttelemaan kiusaamista kokeneen kanssa?
  4. Tukioppilaille ehdotetaan ajan viettämistä kiusaamista kokeneen kanssa tai että ainakin joskus tervehtisi ja kysyisi, mitä kuuluu. Kuinka hyvin tällainen onnistuu, kun tukioppilaalla on omatkin kaverit? Mitä hyviä vinkkejä teillä on siihen, että voi huomioida molemmat?
  5. Miten tukioppilas voi varmistaa, ettei kiusaamiseen puuttuminen ala ahdistaa itseäkin? Keneltä hän voi saada apua? On tärkeää, että ryhmän aikuiset kuuntelevat tukioppilaiden ajatuksia, mutta osallistuvat myös itse aktiivisesti keskusteluun. Tällä rohkaistaan tukioppilaita miettimään kiusaamiseen puuttumista monesta näkökulmasta. Siitä on apua, kun he huomaavat kiusaamista lukuvuoden mittaan ja pohtivat, millaisilla kriteereillä he ilmoittavat siitä koulun aikuisille ja miten he voivat tukea kiusaamista kokeneita oppilaita.