614. Tietoinen kävely

600. Hyvinvointitaidot

Tehtävä

Liikunnallisen tietoisuusharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen liikkeen avulla.

Tila

Ulkona.

Kesto

15-45 min.

HyvinvointiItsetuntemusKeskittyminen
7 - 9 luokatKummituntiNuorisotyöToinen aste

Ohjeet

Tehkää tämä harjoitus ulkona. Jos haluatte kokeilla harjoitusta juosten, voitte aloittaa harjoituksen hölkkäämällä kevyesti. Harjoituksen tarkoituksena on pysähtyä havainnoimaan mieltä ja kehoa ja olemaan läsnä samalla, kun liikkuu.

Ohjeista oppilaita toimimaan näin:
”Keskity aluksi hetkeksi kuuntelemaan hengitystäsi samalla, kun liikut. Kävele tai hölkkää aluksi rauhallisesti ja vain havainnoi, miltä hengitys tuntuu. Voit halutessasi liikkua myös reippaammin ja huomata hengityksen edelleen ja tehdä siitä havaintoja.

 

Vie hengityksen seuraamisen jälkeen huomiosi hetkeksi ajatuksiisi ja tunteisiisi. Huomaa nyt kaikki se, mitä mielessäsi tällä hetkellä liikkuu. Saatat huomata ajatuksia, jotka liittyvät kuluneeseen päivään. Pyri huomaamaan kaikenlaiset tunteet ja ajatukset juuri sellaisena kuin ne ovat pyrkimättä muuttamaan niitä millään tavalla. Jos huomaat, että ajatuksesi harhailevat, palauta huomiosi tähän hetkeen seuraamalla hengitystäsi uudestaan.

Vie huomiosi seuraavaksi ympäristöön. Voit siirtää katsettasi ympäröivään luontoon ja kenties pysähtyä hetkeksi kokonaan tutkimaan esimerkiksi puiden lehtiä tai yllä kohoavaa taivasta. Voit kohdistaa huomiosi myös ääniin, joita kuulet ympärilläsi. Millaisia ääniä havaitset, kun pysähdyt vain kuuntelemaan niitä? Vie seuraavaksi huomiosi tuntemuksiin ihollasi, saatat kenties aistia tuulen ja ilman lämpötilan kasvoillasi. Haistatko kenties tuoksuja?”

 

Kerro osallistujille

Jokaisen kannattaa silloin tällöin keskittyä siihen, miltä liikkuminen tuntuu omassa kehossa. Samalla voi huomata, jos kehossa on jännittyneitä tai kireitä kohtia. Miltä tuntuu, jos venyttelee niitä kohtia? Silläkin on merkitystä, että osaa hengittää niin, että liikkuminen tuntuu kevyemmältä. Liikkuessa voi keskittyä myös katsomaan, miltä tuttu maisema näyttikään ja miltä tuntuu itse olla osa maisemaa, omaa ympäristöä.

Keskustellaan yhdessä

  • Mitä havaitsit kehossasi?
  • Miltä tietoinen kävely tuntui?
  • Millaisia ajatuksia ja tunteita havaitsit mielessäsi harjoituksen aikana?
  • Miltä harjoitus tuntui läsnä olemisen näkökulmasta?
  • Millainen vaikutus harjoituksella oli hyvinvointiisi?
  • Miten voisit hyödyntää äskeistä kokemusta esimerkiksi koulumatkalla tai lenkillä?

 

Taustaa

Tässä hetkessä eläminen ja tietoinen läsnäolo auttavat havainnoimaan omia ajatuksia, tunteita ja kehon tuntemuksia. On hyödyllistä oppia pysähtymään ja tarkastelemaan, mitä oma mieli kussakin tilanteessa tuottaa. Silloin huomaamme tottumuksiamme, jotka eivät aina vie meitä kohti sitä, mitä todella haluamme.

Kyky elää juuri tässä hetkessä lisää positiivista mielialaa ja keskittymistä sekä vähentää murehtimista ja stressiä. Tietoisuustaitoja voi harjoitella samaan tapaan kuin harjoittelisimme pyörällä ajamista tai pianonsoittoa. Mitä enemmän harjoittelee, sitä paremmaksi taidot kehittyvät.

Ajatukset, tunteet ja toiminta liittyvät toisiinsa. Kun ajattelet myönteisiä ajatuksia, se muuttaa myös tunteitasi ja saa sinut toimimaan eri tavalla kuin jos ajattelet jatkuvasti esimerkiksi, että et osaa, tavoitteesi on turha tai että muilla asiat ovat paremmin. Ajatukset ja tunteet vaikuttavat käyttäytymisen valintoihin, usein jopa automaattisesti, mikä auttaa meitä suoriutumaan päivittäisistä tehtävistä esimerkiksi koulussa tai vapaa-ajalla. Siksi myönteisiin ajatuksiin kannattaa panostaa.