324. Tukioppilaat osana koulun kiusaamisen vastaista suunnitelmaa

300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Tarkastellaan koulun kiusaamisen vastaista suunnitelmaa oppilaiden osallisuuden näkökulmasta työpajassa.

Tila

Luokkahuone tai vastaava

Tarvikkeet

Koulun kiusaamiseen vastainen suunnitelma

Kesto

yli 45 min.

KaveritaidotKiusaaminenVuorovaikutus
5 - 9 luokat

Sopikaa rehtorin kanssa, että hän tulee mukaan kehittämään suunnitelmaa kanssanne. Kutsukaa oppilashuoltoryhmä, tukioppilaat ja vanhempainyhdistyksen edustajat yhteiseen työpajaan.

Työpajan voi ohjata rehtori tai tukioppilasohjaaja yhdessä tukioppilaiden kanssa.

Tehtäväohjeistus

1. Kerro osallistujille, että tehtävänä on tarkastella koulun kiusaamisen vastaista suunnitelmaa pohtien tukioppilaiden, muiden oppilaiden ja vanhempien roolia siinä. Käykää suunnitelma läpi.
  2. Jaa sen jälkeen osallistujat pienryhmiin.
  3. Pyydä ryhmiä keskustelemaan ja kirjaamaan ylös:  Mitkä asiat suunnitelmassa on kuvattu onnistuneesti? Mitä suunnitelmassa pitäisi kehittää tai mitä ohjeita tarkentaa?
  4. Katsokaa sitten suunnitelmasta, mitä tehtäviä kenelläkin on (esimerkiksi rehtori, oppilashuolto, opettajat, tukioppilaat, muut oppilaat, vanhemmat) ja pyydä pienryhmiä pohtimaan seuraavia kysymyksiä: jääkö suunnitelmaan aukkoja kiusaamisen kohteen ja muiden oppilaiden kannalta?, millaisia tehtäviä tukioppilailla, muilla oppilailla ja vanhemmilla on suunnitelmassa?  Onko ne määritelty realistisesti vai pitäisikö niitä muokata? Onko ne määritelty yhdessä oppilaiden kanssa?
  5. Keskustelkaa lopuksi vielä huomioista yhdessä. Pohtikaa, miten koulu voisi kehittää suunnitelmaa.

Taustaa

Koulussa kiusaamisen ehkäisemisen ja siihen puuttuminen perustuvat useisiin peruskoulua ohjaaviin asiakirjoihin. Esimerkiksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2014) edellytetään, että koulukohtaisessa oppilashuoltosuunnitelmassa sovitaan, miten epäasialliseen käytökseen, kiusaamiseen, väkivaltaan, rasismiin ja syrjintään puututaan. Koulujen tulee myös julkaista tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelmat ja seurata niiden avulla koulun toimintaa (Opetushallitus 2015, 2020).

On selvää, että vastuu koulun kiusaamisen vastaisesta työstä on aikuisilla, mutta tukioppilailla on tärkeä rooli erityisesti kiusaamisen ehkäisyssä. Heidän keskeisin tehtävänsä on olla mukana rakentamassa myönteistä toimintakulttuuria ja toiset huomioivaa käyttäytymistä. He vahvistavat osallisuutta järjestämällä muiden oppilaiden toivomaa toimintaa ja ottamalla myös muita mukaan ideoimaan ja tekemään itse.

Tukioppilailla voi olla rooli myös kiusaamiseen puuttumisen käytännöissä. Kun koulussa on erikseen sovittu, että tukioppilailla on lupa kertoa huomaamastaan kiusaamisesta tai yksin jäämisestä koulun aikuisille, kiusaamistapaukset saattavat tulla aikuisten tietoon varhaisemmassa vaiheessa.

Varsinainen kiusaamiseen puuttuminen ja tilanteiden seuranta on koulun aikuisten vastuulla. Tukioppilailla voi kuitenkin olla rooli siinä, että kiusaamista kokenut otetaan mukaan erilaiseen toimintaan. Pienillä asioilla voi tukea: esimerkiksi istumalla joskus ruokalassa viereen tai viettämällä välitunnin hänen kanssaan jutellen.

Tukioppilasohjaaja huolehtii siitä, että koulussa tiedetään, mitä tukioppilaat tekevät kiusaamiseen puuttumiseksi ja miksi. Yhteistyö koulun johdon ja yhteisöllisen oppilashuollon kanssa voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lukukauden alkaessa tukioppilaat ja oppilashuollon edustajat tapaavat toisensa ja sopivat, miten ja kenelle tukioppilaat voivat kertoa, jos huomaavat kiusaamista tai jos heitä huolestuttaa jonkun oppilaan yksinäisyys.

On tärkeää, että oppilashuollossa tiedetään, ketkä ovat tukioppilaita, ja että tukioppilaat tuntevat riittävän hyvin oppilashuollon henkilöstöä uskaltaakseen tulla kertomaan heille kiusaamisesta. Kun tukioppilaat tietävät, mitä oppilashuollossa tehdään, he voivat kertoa asioista myös muille oppilaille ja rohkaista heitä kertomaan kiusaamisesta.

Tukioppilaille olisi apua siitä, jos koulun kiusaamiseen puuttumisen prosessista olisi lyhyt esittelyteksti ja vaikkapa kaavio, video, infograafi tai sarjakuva. Tukioppilaiden on tärkeää tietää, miten aikuiset toimivat, kun kiusaamista ilmenee ja miten selvittely etenee. Tapausesimerkit auttavat ymmärtämään prosessia.

Joka vuosi yhteisöllisen oppilashuollon kannattaa sopia henkilökohtaisesti yhteistyöstä sen hetkisten tukioppilaiden kanssa. Kun tukioppilas itse kokee, että koulun aikuiset ovat huomanneet hänet ja arvostavat yhteistyötä hänen kanssaan, hänen on myös turvallisempaa ja helpompaa olla aktiivinen.