515. Vihapuheesta vastapuheeksi -somekampanja

500. Yhdenvertaisuus

Tehtävä

Tutustutaan vastapuheeseen ja sosiaalisen median kampanjoihin ideoimalla oma somekampanja.

Tila

Luokkahuone tai vastaava tila, johon voi jakaantua tekemään pienryhmässä tehtävää.

Tarvikkeet

Tulostettava tehtäväpaperi, kyniä ja paperia.

Kesto

yli 45 min.

MediakasvatusVihapuheYhdenvertaisuus
7 - 9 luokatNuorisotyöToinen aste

Ladattavat materiaalit

Oppilaiden kanssa käydään läpi vihapuheen ja vastapuheen periaatteet. Käydään yhdessä läpi turvallisemman tilan säännöt. Pohjustukseksi kannattaa tutustua sosiaalisen median kampanjoihin, kuten Oikeusministeriön Olen antirasisti-kampanja ja katsoa yhdessä kampanjavideo. 

Ovatko oppilaat nähneet muita esimerkkejä vastapuheesta somessa? Monet järjestöt hyödyntävät vastapuhetta, myös sosiaalisen median vaikuttajat ovat tehneet somekampanjoita hyvien asioiden puolesta. Joskus somekampanja lähtee liikkeelle tavallisen ihmisen somepäivityksestä.

Tehtävän voi tiivistää yhdeksi oppitunniksi tai jakaa kahdelle eri oppitunnille. Linkeistä löydät lisämateriaalia aiheeseen.

  1. Jaa oppilaat 4-5 henkilön pienryhmiin. Anna joka ryhmälle tulostettu tehtäväkortti, paperia/kartonki ja kyniä. Tehtävänä on ideoida vihapuhetta vastaan vastapuhekampanja sosiaalisessa mediassa. Se voi olla sosiaalisen median haaste, video tai teksti – jokainen ryhmä päättää toteutustavan itse.
  2. Aikaa suunnittelulle. Ryhmät visualisoi/kirjoittaa kampanjansa paperille tai digilaitteelle esimerkiksi Padletille tai Canvalle,  tehtäväkortin vastauksia hyödyntäen.  
  3. Leijonan luola” – myydään oma somekampanja muille. Jokainen ryhmä pitää 5 minuutin pitchauspuheen oman kampanjansa puolesta. Tämä tarkoittaa lyhyttä esittelyä, jolla esitetään tiiviisti idea muille ja aika kellotetaan. Muilla on esittelyn jälkeen muutama minuutti aikaa antaa lisäkysymyksiä, parannusideoita. Tämän jälkeen ryhmät voivat palata parantamaan ideaansa 10 minuutiksi. Valmiit ideat voi asettaa nähtäväksi. 
  4. Äänestetään parasta somekampanjaa. Kampanjan voi toteuttaa oikeasti tai jättää vain ideaksi ja ajattelun pohjaksi siitä miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää muutoksen tekemiseen ja miten sosiaalisen median kampanjat toteutetaan. Tunti antaa mallin miten sosiaalista mediaa voi hyödyntää vaikuttamiseen. 

Tausta:

MLL:n mediakasvatus tähtää lapsen ja nuoren oikeuteen toimia ja osallistua netissä. Vihapuhe leviää tehokkaasti sosiaalisen median alustoilla, joissa nuoret viihtyvät. Vihapuhe hiljentää vähemmistöön ja ryhmiä, joilla on vähän valta ja kaventaa sananvapautta. Siksi on tärkeää käsitellä vihapuhetta oppitunnilla ja viedä keskustelua vastapuheen suuntaan. Vastapuhe voimauttaa, antaa toimintamallia ja luo toivoa.  

Vihapuhetta on kaikki ilmaisu, joka lietsoo ja levittää syrjintää ja suvaitsemattomuutta. Vastapuhe on inhimillistä ja empaattista ilmaisua, jolla pyritään osoittamaan jokaisen ihmisen kunnioittaminen. Turvallisemman tilan luomisessa tulee muistaa avoimuus muita kohtaan, syrjintään puuttuminen, toisten kunnioittaminen, jokaisen itsemäärittelyoikeus sekä mahdollisuus oppia yhdessä.