Bekymren tar inte semester – Barn- och ungdomstelefonen betjänar hela sommaren

Den svenskspråkiga barn- och ungdomstelefonen, som upprätthålls av Mannerheims Barnskyddsförbund, betjänar också under sommaren då många andra hjälptjänster tar sommarlov.

Barn- och ungdomstelefonen betjänar under sommaren på numret 0800 96 116 måndag till onsdag kl. 14-17 och torsdagar kl. 17-20.

I barn- och ungdomstelefonen kan barn och unga tala om de saker som känns viktiga för dem själva tillsammans med en sakkunnig från MLL. Ämnen som diskuteras kan vara allt från vardagliga händelser till mer tyngre bekymmer. Samtalen är gratis, konfidentiella och syns inte i telefonräkningen.

”Det är väldigt viktigt att barn och unga har tillgång till hjälptjänster också under sommarlovet. Barn och unga har varit med om en exceptionell vår i år. Skolorna öppnades för en kort tid under maj, och nu blir många barn och unga igen utan stöd från bekanta vuxna i skolorna för flera månader,” säger Sofie Railila, koordinator för jourarbete hos MLL.

Den finskspråkiga Lasten ja nuorten puhelin har verkat sedan år 1980. I början av maj startade MLL den svenskspråkiga barn- och ungdomstelefonen. På grund av tekniska skäl, skiljer sig det svenska telefonnumret från det bekanta numret till den finska lasten ja nuorten puhelin (111 116) och betjänar i numret 0800 96 116.

Den finskspråkiga Lasten ja nuorten puhelin betjänar varje dag under sommarmånaderna. Efter midsommarveckoslutet betjänar lasten ja nuorten puhelin dagligen kl. 17-20. Chatten är öppen måndagar och tisdagar.

Tilläggsinformation
Koordinator för jourarbete Sofie Railila, sofie.railila(a)mll.fi, tel. 050 401 2607
Kommunikationsdirektör Maria Gnosspelius, tel. 050 325 6126