Lasten ja nuorten hätään täytyy vastata välittömästi  - Uusi Nuorten tukilinja tarjoaa kriisiapua

Omaan mielenterveyteen liittyvät huolet ovat olleet viime vuosien yleisimpiä puheenaiheita MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa. Viime vuonna myös väkivallasta puhuttiin palvelun eri kanavissa edellistä vuotta useammin. Vastatakseen lasten ja nuorten hätään, MLL avasi uuden lasten ja nuorten kriisikanavan, Nuorten tukilinjan, joka päivystää joka arki-ilta klo 20-24 Lasten ja nuorten puhelimen numerossa 116 111.

Nuorten Tukilinja tarjoaa 12-20-vuotiaille lapsille ja nuorille akuuttia, maksutonta apua. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi. Palvelussa päivystävät mielenterveysalan ammattilaiset.

Nuoren hätä on aina otettava vakavasti ja akuuttiin hätään tai voimakkaaseen ahdistukseen on puututtava nopeasti. Lapsen tai nuoren kynnys ottaa yhteyttä Hätäkeskukseen on todella suuri silloin, kun kyseessä on huoli omista itsetuhoisista ajatuksista tai pelosta, että lähiaikuinen satuttaa tai tekee väkivaltaa.

Luottamuksellisuus ja henkilökohtaisuus ovat nuorille tärkeitä asioita. Luottamuksellinen kohtaaminen ja keskittyminen nuoren hätään tai akuuttiin tilanteeseen voivat jo itsessään helpottaa nuoren tuskaista oloa.

Lapsille ja nuorille tarjotaan lisäksi mahdollisuutta varata soittoaika MLL:n työntekijälle seuraavaksi päiväksi. Yhdessä työntekijän kanssa selvitetään tilannetta ja pyritään helpottamaan vaikeita tunteita sekä luodaan siltoja muihin tukitahoihin. Tavoitteena on ehkäistä nuorten itsetuhoista käyttäytymistä, eristäytymistä sekä saada nuori saatettua tehokkaamman avun piiriin.

– Joskus on niin, että ei ole uskaltauduttu jakamaan synkimpiä ajatuksia tai omassa perheessä tapahtuvia isoja asioita jo olemassa olevalle tukikontaktille. Yritämme yhdessä nuoren kanssa rakentaa uusia siltoja myös heitä jo hoitaviin ammattilaisiin, kiteyttää Nuorten tukilinjan asiantuntija Erika Viding.

Nuorten tukilinjan on tarkoitus tukea nuorta nopeasti ja intensiivisesti sekä luoda valoa ja toivoa nuoren elämään. Palvelu avautui 10.8. ja on tavoittanut jo nyt hyvin kohderyhmänsä. Tarve on selkeä ja puhelin soi yössä aktiivisesti. Yleisimmät yhteydenottoaiheet ovat olleet ahdistuneisuus tai muu huonovointisuus, traumaattiset tapahtumat sekä yksinäisyyden aiheuttama suru.

• MLL:n Lasten ja nuorten puhelin 116 111 päivystää joka päivä klo 14-20 ja viikonloppuisin klo 17-20. Vastaajina ovat vapaaehtoiset päivystäjät, joita alan ammattilaiset tukevat. Chat -kanavalla päivystetään joka ilta klo 17-20. Aikoja voi myös varata ennakkoon ammattilaiselle.
  • MLL:n Nuorten Tukilinja 116 111 päivystää joka arki-ilta klo 20-24. Vastaajina ovat alan ammattilaiset. Nuorelle varataan tarvittaessa lisäksi aikoja seuraavalle arkipäivälle MLL:n työntekijän kanssa.

Erika Viding, Nuorten tukilinjan asiantuntija, Mannerheimin Lastensuojeluliitto,  puh. 050 473 4355

Tatjana Pajamäki, auttavien puhelinten ja digitaalisten palvelujen päällikkö, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, puh 050 562 4299