Leikki yhteisenä kielenä -tapahtuma 7.11. - leikki valloittaa, yhdistää ja ylittää esteet

Valtakunnallinen Leikkipäiväverkosto järjestää yhteistyössä Helsingin keskustakirjasto Oodin kanssa maksuttoman ja avoimen tapahtuman kaikille leikin ystäville! Tapahtuman teemana on leikki yhteisenä kielenä. Vaikka meillä ei ole yhteistä kieltä, voimme löytää toisiimme yhteyden leikin avulla. Yhteinen leikki ei edellytä sanoja.

Leikki yhteisenä kielenä -tapahtuma järjestetään tiistaina 7.11. klo 16-19.45 Maijansalissa, Oodissa – tervetuloa!

Tapahtumassa kuullaan asiantuntijoiden puheenvuoroja muun muassa siitä, millaisia hyötyjä leikistä on, miten leikki ylittää kielimuureja, miten leikki ja arvot liittyvät yhteen ja miten leikin avulla voi myös opetella uusia tunteita tai taitoja. Tilaisuus huipentuu Oodissa sijaitsevassa Leikkipuisto Lorussa pidettävään kaikenikäisten yhteiseen leikkihetkeen.

– Leikki on tosi tärkeää kaikille lapsille paikasta tai olosuhteista riippumatta. Se vahvistaa uskoa tulevaisuuteen, mikä on erityisen tärkeää tässä ajassa, kertoo kehittämispäällikkö Tarja Satuli- Kukkonen Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Leikki on universaalia ja sitä voi tehdä monella tavalla, yksin, kaksin, ryhmässä. Leikki on tärkeää lapsen kehitykselle, mutta leikki on hyödyllistä myös aikuiselle.

– Verkoston edustajat puhuvat leikistä eri näkökulmista. Tässä sotauutisten sävyttämässä maailmassa haluamme muistuttaa leikin tuomasta jaetusta ilosta, hauskanpidosta ilman suorituspaineita, sanoo Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori Karolina Lamroth Mannerheimin Lastensuojeluliitosta.

Media on tervetullut tapahtumaan läsnä tai etänä.

Jos osallistut striimin kautta, täytä tämä lomake

Lue lisää Leikkipäivän sivuilta

Klo 16.00 Alkusanat, Karolina Lamroth, MLL
16.05−16.25 Tilaa ja aikaa leikille, Tarja Satuli-Kukkonen, MLL
16.25−16.45 Leikin kieli ja leikkisä mieli, Elina Weckström, SOS-Lapsikylä
16.50−17.00 Keskustelua/ tauko
17.00- 17.20 Leikki ja arvot – miten ne liittyvät yhteen? Johanna Olli, sairaanhoitaja ja väitöskirjatutkija
Leikkihetki
17.50−18.10 Språkstimulerande lek. Du får bekanta dig med olika lekar och material som på olika sätt stöder barnens språkutveckling. Esityksessä myös suomenkielinen osuus. Johanna Sallinen, Folkhälsan
18.30−18.50 Tuettu leikki – avain yhteisen leikin kokemukseen, Anna-Mari Laitila, Mahdollisuus lapselle ry ja Susanna Heugenhauser, Lapset on tärkeitä -hanke
18.50−19.00 Keskustelua
19.00−19.45 Ohjelma jatkuu leikin merkeissä Oodin 3. kerroksessa. Leikkipuisto Lorussa Oodin 3. kerroksessa leikitään! Luvassa on yllättävän tuttuja leikkejä eri puolelta maailmaa. Kaikki mukaan! Leikkejä ohjaamassa Isa Perinneleikit ry:stä.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton koordinoima, yli 50:n eri toimijan muodostama Leikkipäivä-verkosto haluaa muistuttaa leikin tärkeydestä ja hyvän olon tuomisesta meille kaikille, ikään ja kansallisuuteen katsomatta.

Karolina Lamroth
Leikkipäivä-ohjelman koordinaattori