Tiedätkö sinä mitä lapsesi tekee öisin sinisen valon kajossa? – MLL toi katukuvaan pysäyttävällä tavalla lasten ruutujen todellisuuden

Mannerheimin Lastensuojeluliitto kysyi suomalaisilta vanhemmilta, onko heidän lapsensa nähnyt ikäänsä nähden sopimatonta sisältöä netissä, sosiaalisessa mediassa tai peleissä. Vanhemmista 56 prosenttia vastasi kyllä. MLL toi yölliseen katukuvaan pysäyttävän kuvaston muistuttamaan aikuisia siitä, mitä lapsi saattaa puhelimeltaan nähdä ja kokea. Tavoitteena on tukea vanhempia lasten ja nuorten mediakasvatuksessa.

Kysely, johon vastasi yhteensä 250 vanhempaa, toteutettiin Lyyti -tutkimusalustalla ja Instagramissa. Kyselyn tulos tukee Mannerheimin Lastensuojeluliiton asiantuntijakokemusta kentältä. MLL haluaa auttaa lasten vanhempia sekä heille tärkeitä aikuisia tunnistamaan tilanteet, joissa lapsi saattaa altistua sopimattoman sisällön äärelle:

“Digitalisaatio on mullistanut maailmamme, niin hyvässä kuin pahassa. Media liittyy monin tavoin lapsen elämään, jossa esimerkiksi netti, sosiaalinen media ja pelit ovat osa kasvuympäristöä. Lapsella on oikeus turvallisuuteen myös digitaalisissa ympäristöissä”, sanoo Paula Aalto, Mannerheimin Lastensuojeluliiton kouluyhteistyön ja digitaalisen nuorisotyön päällikkö.

Monissa perheissä lapsi saa ensimmäisen puhelimensa koulun alkaessa. Kansainvälisesti verrattuna lapset saavat Suomessa oman puhelimen muuta maailmaa aikaisemmin*. Tällöin lapsi tarvitsee ikä- ja kehitystasolleen sopivaa tietoa turvallisesta mediankäytöstä.

“Puhelimissa on paljon hyvää, kuten uuden oppiminen, tavoitettavuus sekä yhteydenpito perheeseen ja kavereihin. Älypuhelimet kuitenkin avaavat hyvin monisyisiä maailmoja, joilta emme aina pysty lapsiamme suojelemaan. Ruudun takana näkyy myös maailman raadollisempi puoli, joka ei kuulu lapsen silmille,” Aalto sanoo.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto kutsuu kasvavaa sukupolvea “sinisen valon sukupolveksi”, joka on tottunut älypuhelimiin heti syntymästään saakka. MLL ei halua syyllistää aikuisia tai teknologiaa, vaan tukea ja auttaa lasten mediakasvatuksessa vanhempia, joiden huoli ja paineet ovat ymmärrettäviä.

“Mediataitoja opettamalla me aikuiset voimme tukea jokaista lasta internetin ja puhelimen käytössä. Tukeminen edellyttää ennen kaikkea turvallisen netinkäytön opettelua ja yhteisiä pelisääntöjä, tutkimista ja onnistumista sekä läsnäoloa ja kiinnostusta lapsen elämää kohtaan. Keskustelu lapsen kanssa ruudun välityksellä ja sen ulkopuolella on äärimmäisen tärkeää”, Aalto sanoo.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto haluaa muistuttaa näkyvällä tavalla sisällöstä, jota lapset saattavat etenkin yöaikaan sinisen valon kajossa puhelimeltaan nähdä. Tätä raakaa todellisuutta havainnollistamaan katukuvaan ilmestyi ulkomainoksia kuvavirrasta, jossa näkyy esimerkiksi nettikiusaamista viestisovelluksissa sekä kuvastoa sodista ja väkivaltatilanteista.

Kuvasto on näkyvillä ainoastaan öisin – siihen vuorokauden aikaan, jolloin lapset voivat helpoiten käyttää puhelintaan ilman aikuisen valvontaa.

“On ymmärrettävää, etteivät vanhemmat voi jatkuvasti valvoa lapsen puhelimen käyttöä. Me aikuiset olemme kuitenkin ratkaisu siihen, että voimme suojella lapsiamme sopimattomalta sisällöltä. Omia mediataitojamme kehittämällä tiedämme myös miten toimia, jos lapsi on nähnyt jotain pelottavaa tai epäasiallista sisältöä puhelimeltaan”, Aalto sanoo.

Lisätietoa antaa:

Minna Närhilä
Viestinnän asiantuntija
Mannerheimin Lastensuojeluliitto
minna.narhila@mll.fi
Puh. +358 50 472 8585

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 537 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi