Autetaan yhdessä ukrainalaisia Suomessa

Ukrainalaisten perheiden auttamiseen yli 264 000 euroa – Ukraina-rusetti tuo ukrainalaiset ja suomalaiset yhteen

Ukraina-rusettien myynnillä kerättiin yli 264 000 euroa Suomeen saapuneiden ukrainalaisperheiden auttamiseen. Keräyksen varoilla järjestetään yhteisöllistä tekemistä ja toimintaa, joka tuo suomalaisia ja ukrainalaisia perheitä yhteen. Lisäksi varoilla jaetaan ruokalahjakortteja niitä tarvitseville ukrainalaisperheille.

K-ryhmän ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhteistyössä järjestetyn Ukraina-rusetti-keräyksen lopullinen keräystulos on 264 166 euroa. Keräyksen tuotto kertyi K-ruokakaupoissa ja Neste K -liikenneasemilla myydyistä Ukraina-ruseteista. Joulukuussa 2022 alkaneen ja kesäkuussa 2023 loppuneen keräyksen aikana myytin yli 75 000 kappaletta Ukraina-rusetteja.

Keräysvaroista 45 % käytetään MLL:n toteuttamaan ukrainalaisille perheille suunnattuun yhteisölliseen toimintaan, 45 % ukrainalaisille jaettaviin K-ruokakauppojen ruokalahjakortteihin ja 10 % MLL:n palveluiden tuottamiseen.

MLL:n järjestämä toiminta tuo perheille mielekästä, yhteisöllistä tekemistä ja mahdollisuuden tutustua muihin paikallisiin perheisiin. MLL:n piirit ja paikallisyhdistykset järjestävät toimintaa oman alueensa perheiden tarpeiden ja toiveiden mukaan. Varoja on myönnetty muun muassa erilaisiin perhetapahtumiin, kursseihin ja retkiin. Ruokalahjakortit jaetaan MLL:n piirien ja paikallisyhdistysten toimesta niitä tarvitseville ukrainalaisperheille. Osa ruokalahjakorteista jaettiin jo keväällä, kun keräyksen alkukuukausina kertyneet varat otettiin käyttöön. Näin mahdollistettiin nopean avun antaminen.

Näin autamme ukrainalaisia Suomessa

💙 Jaamme yli 118 000 euron arvosta 50 euron ruokalahjakortteja Suomeen tulleille ukrainalaisille

💙 Tarjoamme ukrainalaisille perheille yhteisöllisiä ruoka- ja kahvitteluhetkiä perhekahviloissa ympäri Suomen

💙 Järjestämme tapahtumia, kerhoja ja toimintaa ukrainalaisille yli 40 paikkakunnalla

💙 Järjestämme läksykerhotoimintaa sekä muuta kerhotoimintaa kouluissa

💙Mahdollistamme paikkakunnan ukrainalaisten ja suomalaisten perheiden tutustumisen toisiinsa

Usein kysyttyä Ukraina-rusetista

Haluatko tietää lisää Ukraina-rusetista? Tutustu tarkemmin aiheesta usein kysyttyihin kysymyksiin.

Бажаєте дізнатися більше про бантики для України

Група K Group і організація Mannerheim League for Child Welfare запустили спільний проєкт ”Бантики для України”, прибуток від якого піде на допомогу українцям, які опинилися у Фінляндії.

Дізнайтеся більше