Äitejä palkitaan kunniamerkeillä jo 75. kerran – luovutus siirtyi pandemian vuoksi syksyyn

Kasvattajina ansioituneita äitejä palkitaan jälleen kunniamerkeillä. Ensimmäiset kunniamerkit äideille luovutettiin vuonna 1946, joten tänä vuonna niitä annetaan jo 75. kerran. Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitalin kultaristein saa tänä vuonna 29 äitiä eri puolilta Suomea. Ritarikunnat julkaisevat tänä vuonna palkittavien äitien nimet nettisivuillaan 28. huhtikuuta 2021. Juhlavuoden kunniaksi Ritarikunnat kokoavat sivuilleen myös kaikkien eri vuosina palkittujen äitien nimet.

Koronapandemian vuoksi valtakunnallista äitienpäiväjuhlaa, jossa kunniamerkit perinteisesti on äideille luovutettu, ei voida järjestää. Kunniamerkit annetaan tänä ja viime vuonna palkituille äideille alueellisissa tilaisuuksissa syksyllä. MLL:n piirijärjestöt järjestävät tilaisuudet lapsen oikeuksien päivänä, jota vietetään 20. marraskuuta.

Suomen Valkoisen Ruusun ritarikunnan I luokan mitali kultaristein voidaan antaa eri-ikäisille, erilaisissa elämänpiireissä ja tehtävissä toimineille ja toimiville äideille. Palkitut ovat ansioituneet lasten ja nuorten esimerkillisinä kasvattajina. He ovat kantaneet yhteisvastuuta ja monin eri tavoin tukeneet perhe-elämää sekä vanhemmuutta. Lisäksi otetaan huomioon eri vähemmistöryhmät. Lasten lukumäärä ei ole määräävä peruste palkitsemiselle. Palkittavaksi voi ehdottaa biologisia äitejä sekä adoptio- ja sijaisäitejä. Ehdokkaiden alaikäraja on 40 vuotta.

Kunnat, seurakunnat, yhdistykset ja muut yhteisöt sekä omat lapset voivat ehdottaa palkittavia äitejä aluehallintovirastoille. Aluehallintovirastojen esityksen perusteella sosiaali- ja terveysministeriö esittää vuosittain kunniamerkin saajia ritarikunnille, joiden suurmestarina toimii tasavallan presidentti.

Lehdistö voi olla haastattelupyynnöissä yhteydessä tiedottaja Eveliina Kutilaan 4.5. alkaen, sähköpostitse eveliina.kutila(a)mll.fi ja puhelimitse numerossa 040 580 2393. Palkittujen äitien yhteystiedot saadaan jakeluun vasta 4.5.

Muissa äitienpäivään liittyvissä kysymyksissä auttaa jäsentyön suunnittelija Emi Maeda, sähköpostitse osoitteessa emi.maeda(a)mll.fi ja puhelimitse numerossa 075 3245 636.