Äitienpäivän kunniamerkkien saajia voi nyt ehdottaa

Äitienpäivän kunniamerkki, Suomen Valkoisen Ruusun Ritarikunnan I luokan mitali kultaristein, myönnetään lasten ja nuorten esimerkillisestä kasvatustyöstä sekä perhe-elämän ja vanhemmuuden edistämisestä ansioituneelle. Nyt on aika jättää ehdotukset vuoden 2022 kunniamerkkien saajiksi.

Kunniamerkin voi saada 40 vuotta täyttänyt biologinen äiti, adoptioäiti tai sijaisäiti. Lasten lukumäärällä ei ole ratkaisevaa vaikutusta palkitsemiseen. Perusteluna voi olla myös laajemman yhteisvastuullisen kasvatustehtävän toteuttaminen.

Kunnat, seurakunnat, yhdistykset ja muut yhteisöt voivat ehdottaa palkittavia äitejä. Jos omat lapset tekevät esityksiä, tulee niissä olla vähintään kaksi luotettavaa, toisistaan riippumatonta puoltavaa lausuntoa järjestöiltä tai muilta yhteisöiltä.

Ehdotukset tulee jättää oman alueen aluehallintovirastoon 5. marraskuuta 2021 mennessä. Lisätietoja ja tarvittavat lomakkeet ehdotuksen tekemiseen löytyvät aluehallintoviraston sivuilta (linkki alla).