Leikkipäivää juhlitaan 20.4.

Valtakunnallinen Leikkipäivä tulee taas. Huhtikuussa vietetään leikin teemaviikkoa, joka huipentuu lauantaina 20.4. juhlittavaan Leikkipäivään.

Leikkipäivän aikoihin ympäri Suomea järjestetään erilaisia Leikkipäivä-tapahtumia. Tapahtumat ovat maksuttomia ja niihin ovat tervetulleita kaikenikäiset leikkijät.

Leikkipäivää voidaan viettää myös työpaikoilla, kodeissa tai kouluissa vain omalle porukalle tarkoitetulla leikkitempauksella.

Oikeus leikkiin on kirjattu Lapsen oikeuksien sopimukseen, mutta leikki tekee hyvää kaikenikäisille. Leikkipäivän tavoitteena onkin lisätä leikkiä ja kannustaa kaikkia leikkimään yhdessä.

Tänä vuonna leikin teemaviikon ja Leikkipäivän teemana ovat kaveritaidot. Miten leikin avulla voi löytää yhteyden toiseen ihmiseen ja oppia toimimaan erilaisten ihmisten kanssa? Miten me yhdessä rakennamme hyvää yhteiskuntaa, jossa on tilaa kaikenikäisille ja kaikenlaisille ihmisille – ja leikille?

Leikkipäivänä ympäri Suomea järjestetään kymmeniä tai jopa satoja tapahtumia. Hollolassa vietetään esimerkiksi perheiden Höplöp-päivää ja Pirkkalassa leikitään livemusiikin tahtiin. Orimattilassa taas pääsee leikkimään piilosta kirkossa ja Tampereella leikitään taiteilijaa. Tervetuloa mukaan leikkimään!

Katso kaikki tapahtumat

Kuka tahansa voi järjestää Leikkipäivä-tapahtuman leikkiviikolla tai muuna ajankohtana. Saat käyttöösi valmiita viestintämateriaaleja ja vinkkejä tapahtuman järjestämiseen. Leikkivinkkejä löytyy Leikkipankista yli tuhat erilaista.

Vinkkejä Leikkipäivä-tapahtuman järjestämiseen

Leikkipäivän ja Leikkipäivä-ohjelman taustalla on MLL:n koordinoima Leikkipäivä-verkosto, jonka yli 50 jäsentä yhdessä jakavat tietoa leikistä ja kannustavat kaikkia leikkimään.