MLL tukee Suomeen muuttaneiden äitien kotoutumista ja vähentää yksinäisyyttä

Suomeen muualta muuttaneet voivat keskimäärin hyvin, mutta yksinäisyys ja syrjintä varjostavat terveyttä ja hyvinvointia, selviää THL:n MoniSuomi-tutkimuksesta (2023). MLL on jo yli 10 vuoden ajan kouluttanut vapaaehtoisia ystäviä maahan muuttaneille äideille.

Uuteen maahan saapuneen äidin voi olla hankala sopeutua vieraaseen yhteiskuntaan: maahanmuuttajilta puuttuvat luonnolliset tukiverkostot ja äidit jäävät monesti kotiin. Kynnys lähteä tutustumaan uusiin ihmisiin voi olla korkea. Myös kielenoppiminen voi olla vaikeaa, jos kielikurssille ei pääse osallistumaan eikä tunne ihmisiä, joiden kanssa voisi puhua suomea.

Tähän tarpeeseen MLL on kehittänyt ystäväksi maahanmuuttajaäidille -toiminnan, joka yhdistää maahan muuttaneita äitejä ja suomea puhuvia naisia.

Ystävätoiminta vähentää yksinäisyyttä sekä edistää maahanmuuttajaäitien kotoutumista, suomen kielen oppimista ja suomalaiseen yhteiskuntaan ja kulttuuriin tutustumista arkisen tekemisen kautta. Yhteinen tekeminen ja uuteen ihmiseen tutustuminen rikastuttaa myös vapaaehtoisen elämää.

MLL:ssa toimii tällä hetkellä vajaa 800 vapaaehtoista maahanmuuttajaäidin ystävää ympäri Suomea jokaisen MLL:n kymmenen piirin alueella. Suomea puhuvaa ystävää kaipaavia maahanmuuttajaäitejä on kuitenkin huomattavasti enemmän, ja siksi etsimme nyt lisää naisia mukaan toimintaan. Vapaaehtoiseksi pääsee osallistumalla koulutukseen, eikä mukaan lähtemiseen vaadita erityisiä taitoja tai kokemusta. Avoimuus ja kiinnostus tutustua uuteen ihmiseen kantavat pitkälle.

Vapaaehtoisen tärkein tehtävä on viettää maahanmuuttajaäidin kanssa aikaa ja olla juttuseurana. Ystävät tapaavat toisiaan noin kerran viikossa arkisten touhujen merkeissä esimerkiksi leikkipuistossa, kävelyllä, kahvilassa tai jommankumman kotona. Myös lapset voivat olla mukana tapaamisissa. Yhdessä voidaan tutustua myös lähipalveluihin sekä asioiden hoitamiseen suomalaisessa yhteiskunnassa.

Ystäväparit pyritään muodostamaan niin, että ystävät asuvat lähellä toisiaan ja jakavat yhteisiä kiinnostuksenkohteita ja elämäntilanteita. MLL:n työntekijät haastattelevat kaikki toimintaan ilmoittautuvat.

Vapaaehtoiseksi voi ilmoittautua osoitteessa minävälitän.fi.

MLL järjestää monenlaista muutakin toimintaa, joka auttaa tutustumaan lähialueen muihin perheisiin ja suomalaiseen yhteiskuntaan. Lähes jokaisella paikkakunnalla Suomessa järjestetään perhekahviloita, joihin voi tulla mukaan, vaikka ei vielä osaisikaan kieltä tai tuntisi ketään. Myös koko perheen liikuntahetket ja tapahtumat ovat helppoja tapoja tavata toisia perheitä rennossa ympäristössä.

Joillakin paikkakunnilla MLL järjestää lisäksi kansainvälisiä perhekahviloita, kielikahviloita tai suomen kielen opetusta vanhemmille niin, että lapsille järjestetään hoito opetuksen ajaksi. Toimintaa järjestetään etenkin avoimissa kohtaamispaikoissa.

Vanhemman lisäksi myös lapsi voi saada MLL:n kautta vapaaehtoisen kaverin. Kaverit ovat koulutettuja täysi-ikäisiä vapaaehtoisia, jonka kanssa voi vaikkapa ulkoilla, tehdä läksyjä tai pelata lautapelejä.

Mikäli perheellä ei ole luonnollista tukiverkostoa tai vanhempi muuten kaipaa vahvistusta vanhemmuuteen tai seuraa perhearkeen, voi MLL:n kautta löytää vapaaehtoisen perhekummin. Perhekummi ja perhe tapaavat toisiaan yleensä kerran viikossa, ja yhdessä voidaan lähteä vaikka vaunulenkille, leikkipuistoon tai vain viettää aikaa kotona.