MLL:n historia on suuri tarina lasten puolesta toimeen tarttuneista ihmisistä

Mannerheimin Lastensuojeluliitto täyttää 100 vuotta tänä vuonna, virallinen juhlapäivä on sunnuntai 4. lokakuuta 2020. Liiton historian Hyvän lapsuuden rakentajat – Mannerheimin Lastensuojeluliitto 1920–2020 on kirjoittanut Eeva Kotioja. Liiton työ on ulottunut jokaiselle lasten elämän osa-alueelle lainsäädännöstä koulutielle ja keskoskaapista hammaspesulle.

Kirja sukeltaa syvälle kansalaisjärjestön tarinaan. Liiton historia on vain vähän lyhyempi kuin itsenäisen Suomen, ja sen kautta avautuu näkymä lasten ja lapsiperheiden hyväksi tehtyyn työhön erityisesti maan historian murroskohdissa. Sotavuodet, jälleenrakennuksen aika, hyvinvointivaltiokehitys, 1990-luvun lama ja tietoyhteiskunnan rakentuminen muodostavat kehyksen, jonka sisällä Mannerheimin Lastensuojeluliitto (MLL) on toiminut.

Hyvän lapsuuden rakentajat nostaa esiin ihmisiä, onnistumisia ja vaikeuksia – lastensuojelutyön arkea juhlapuheiden takaa. Kirjan keskiössä ovat MLL:n työntekijät ja vapaaehtoiset, jotka ovat tehneet työtä lasten hyväksi niin Lastenlinnassa, lastentarhoissa ja neuvoloissa kuin uimakouluissa, perhekahviloissa sekä lasten ja nuorten puhelimessa ja Ugandan kehitysyhteistyöhankkeissa.

Yli 500 yhdistystä eri puolilla Suomea ovat olleet liiton työn kivijalka 1930-luvulta nykypäiviin asti, ja kirja kuvaa elävin esimerkein myös paikallista toimintaa sekä korpiseuduilla että kaupungeissa.

”Satavuotishistoria oli saatava kansiin, koska se on suuri tarina ihmisistä jotka tarttuivat toimeen lapsen ja lapsuuden puolesta voimiaan säästämättä vaikeissakin olosuhteissa”, sanoo liiton pääsihteeri Milla Kalliomaa.

”Kirja kertoo siitä, mikä merkitys kansalaistoiminnalla on ollut Suomen lasten terveyden ja hyvinvoinnin rakentamisessa. Se valottaa myös tietä tulevaisuuteen, koska työ jatkuu. Yhteiskunta tulee aina tarvitsemaan aktiivisia ja välittäviä ihmisiä.”

Eeva Kotioja (s. 1982) on filosofian tohtori ja historiantutkija. Hän on tutkinut muun muassa naisten yhteiskunnallista vaikuttamista, 1800-luvun perhehistoriaa ja sukuverkostojen rakentumista.

Kirja on saatavilla hyvin varustetuista kirjakaupoista.

MLL:n pääsihteeri Milla Kalliomaa, p. 075 324 5552, milla.kalliomaa(a)mll.fi
historiantutkija Eeva Kotioja, p. 0400 367 532, eeva.kotioja(a)gmail.com
Siltalan tiedotuspäällikkö Reetta Ravi, p. 0400 328 300, reetta(a)siltalapublishing.fi

Yhdistykset ja jäsenet voivat ostaa kirjan MLL:n verkkokaupasta