MLL-blogi

Hyvä medialukutaito ei synny netinkäyttöä rajaamalla2.8.2013 07:51


Helsingin Sanomat kysyi viime viikolla sadalta 13–16-vuotiaalta nuorelta, mitä he tekevät lomalla ja totesivat vastausten perusteella, että teinit valvovat yöt ja viettävät aikaansa netissä. Lisäksi nuoret viettävät aikaansa ystävien ja perheen kanssa. Kun on kyse nuorista, aiheen kun aiheen käsittely yhdistyy usein huoliin, uhkakuviin ja ongelmiin. Yleisesti ajatellaan, että juuri tämän hetkinen nuoriso on surkeimmillaan.


Etenkin nuorten netinkäyttöä kauhistellaan. Vaikka aikuisetkin käyttävät nettiä työssään ja vapaa-ajallaan, nuorten netinkäyttö on aikuisille osin tuntematon ja aiheuttaa huolta. Ehkä ajatus siitä, että nuoret eivät ymmärrä omaa parastaan, vaan käyttävät aikaansa kaikkeen sellaiseen, joka ei auta heitä pärjäämään myöhemmin elämässä, on monen mielessä. Väitteet ovat heikolla pohjalla. Kuinka moni itse asiassa tietää, mitä nuori netissä tekee? Netinkäytön rajoittaminen ei ole riittävää mediakasvatusta. Miten nuorten tekemisiä netissä arvotetaan, ellei tunneta tapoja, joilla hän on osallisena verkossa?

EU Kids Online -tutkimushankkeen tuoreessa raportissa todetaan, että noin puolet suomalaisista 9–16-vuotiaiden lasten vanhemmista toteuttaa aktiivista mediakasvatusta ja reilu viidennes rajoittaa lasten netinkäyttöä. Pieni osa ei ohjaa lastensa netinkäyttöä lainkaan. Vaikka Suomessa vanhemmat vaikuttavat jo lastensa netinkäyttöön, ollaan yleisesti sitä mieltä, että lasten netinkäytöstä tulisi olla vielä kiinnostuneempia.

Lasten ja nuorten netinkäytön vaikuttamisen taustalla on usein ensisijaisesti pyrkimys suojella heitä haitallisilta sisällöiltä. Netinkäyttö kuitenkin myös osallistaa nuoria yhteiskunnalliseen ja kulttuuriseen toimintaan. Ilman mediataitoja nuorista ei kehity aktiivisia yhteiskunnallisia toimijoita ja vaikuttajia.

Suomessa opetus- ja kulttuuriministeriö laatii parhaillaan yhdessä asiantuntijoiden kanssa suuntaviivoja lasten ja nuorten hyvän mediakasvatuksen edistämiseksi. Mediataidot ovat osa yleissivistystä ja monipuolinen medialukutaito edistää lasten ja nuorten kasvamista aktiivisiksi ja yhteisvastuuta kantaviksi kansalaisiksi.
 
Tuntemus lasten netinkäytöstä auttaa vanhempia tukemaan lasten osallisuutta verkossa ja vähentämään mahdollisia harmeja. Sen lisäksi, että mediakasvatus opettaa lapsia käsittämään paremmin median merkitystä elämässään, se voimistaa elämänhallintataitoja.

Lapsen ymmärtäminen alkaa kiinnostuksesta lapsen elämää kohtaan, halusta havainnoida ja olla osa sitä. Vanhempien tulee olla uteliaita ja tutustua siihen nettimaailmaan, jossa lapsi on osana. Sitä kautta ymmärrys lasten ja nuorten tavoille käyttää nettiä laajenee ja vanhempi löytää omia tapoja kasvattaa lapsesta fiksu ja vastuullinen netinkäyttäjä.
 
Satu Valkonen, erityissuunnittelija, mediakasvatus


Ilmoita asiattomasta kirjoituksesta tai kommentista.

AtomRSS
Kommentoi kirjoitusta
*

*

* Tähdellä merkityt kentät ovat pakollisia.