Hei!

Nuoremme on juuri tullut murrosikään ja hän on alkanut käyttäytyä yhtäkkiä aggressiivisesti. Se näkyy sekä vanhemmille puhuttaessa sekä pikkusisaruksen kanssa leikkiessä. Yhtenä päivänä leikki lähti selvästi käsistä ja nuori käyttäytyi, niin kuin olisi ottanut mallia jostain väkivaltaisesta tapahtumasta, oli tosi väkivaltainen. Tämä oli ihan uutta meillä vaikka riitelyä ja nahistelua on koko ajan. Pysäytin toki tilanteen ja siitä seurasi rangaistus.

Kysyin myöhemmin tapahtuneesta ja hän vastasi että tulee yhtäkkiä vaan semmoinen tunne että haluaa hakata jonkun.

Meillä on ihan ”normaali” ja hyvinvoiva perhe muuten, mutta viime talvena toinen vanhemmista sairasti syövän. Olen yrittänyt sada lasta juttelemaan jonkun tahon kanssa, mutta hän ei siihen suostu. Muuten on mennyt ihan hyvin, mutta en tiedä pitäisikö tähän puuttua jotenkin enemmän?

MLL:n vanhemmuuden tuen ammattilainen

Hei, kiitos viestistäsi. Nuoren yhtäkkisesti alkanut aggressiivinen käytös herättää ymmärrettävästi ihmetystä sekä huolta. Murrosiässä tunteet usein kuohuvat ja, koska tunteiden säätelytaidot eivät ole vielä täysin kehittyneet, niin nuori ei aina pysty hallitsemaan omia tunnereaktioitaan. Aggression tunteet voivat kuulua nuoren kehitysvaiheeseen ja nuori saattaa myös itse olla hämillään omien tunteiden voimakkuudesta. Olisikin tärkeätä, että nuori oppisi keskustelemaan tunteistaan sekä tunnistamaa niitä; sitä kautta hänen on mahdollista löytää keinoja hallita haastavia tunteita. Vinkkejä siihen, miten vanhempi voi tukea nuoren tunnesäätelyn kehittymisestä, löytyy Onks kaikki OK-podcast -sarjan Murrosikäisen haastavat tunteet -jaksosta: Onks kaikki ok? Podcast murrosikäisen vanhemmalle – Mannerheimin Lastensuojeluliitto (mll.fi)

Kerroit, että aggressiivisuus näkyy muun muassa nuoren puheissa teille vanhemmille. Murrosiässä nuori alkaa irtaantumaan vanhemmistaan osana itsenäistymisprosessiaan ja sopivan etäisyyden ja läheisyyden löytäminen vanhempiin saattaa aiheuttaa nuoressa ristiriitaisia tunteita. Joskus nuori tarvitsee jopa vihan tunteita irrottautuakseen läheisistä vanhemmistaan. Nuoren itsenäistymisprosessi saattaa olla haastavaa aikaa niin nuorelle kuin vanhemmille, mutta se on ohimenevä vaihe.

Aggressiivisuus voi joskus purkautua väkivaltaisuutena ja se ei ole missään tilanteissa hyväksyttävää. Olet toiminut tilanteessa esimerkillisesti, kun olet heti puuttunut tilanteeseen ja käsitellyt sitä myöhemmin nuoren kanssa. Aggressiivisuuden taustalla voi olla monenlaisia asioita esimerkiksi nuori saattaa purkaa sen avulla pahaa oloaan tai jotain ikävää tapahtumaa tai hänellä voi olla itsehillinnässä haasteita. Mikäli nuoren väkivaltainen käytös toistuu, on siitä hyvä puhua esimerkiksi kouluterveydenhoitajan kanssa. Hän osaa arvioida tilannetta ja tarvittaessa ohjata oikean tuen piiriin.

Teidän perhettänne on kohdannut iso kriisi, kun toinen vanhemmista on ollut vakavasti sairas. Ihana kuulla, että tilanne on nyt mitä ilmeisemmin hyvä. Vanhemman vakava sairaus koskettaa kaikkia perheenjäseniä ja lapsissa se herättää usein paljon kysymyksiä. Onkohan nuori pystynyt puhumaan sairauden herättämistä tunteistaan teille vanhemmille? Joskus lapset ajattelevat, että eivät halua kuormittaa vanhempiaan kriisissä ja sen takia pitävät asioita sisällään, silloin nuoren voi olla helpompi puhua asioistaan ulkopuoliselle taholle. Sanoitkin, että olet yrittänyt saada nuorta juttelemaan, mutta hän ei ole suostunut. Ehkä voisit vinkata nuorelle MLL:n Lasten ja nuorten puhelimesta ja chatista, joissa nuori voi jutella anonyymisti ja luottamuksellisesti aikuisen kanssa. Nuoren on myös mahdollista varata chat-aika, jolloin hän pääsee juttelemaan työntekijän kanssa. Kaikki palvelut ovat anonyymeja ja maksuttomia. Palveluihin pääsee tutustumaan tarkemmin täältä: Lasten ja nuorten puhelin – Nuortennetti

Mikäli haluat jatkaa keskustelua aiheesta voit soittaa vanhempainpuhelimeen tai varata ajan chatiin: Vanhempainpuhelin – Mannerheimin Lastensuojeluliitto (mll.fi)

Alueelle ‘Kysy ammattilaiselta murrosiästä’ ei voi kirjoittaa uusia aiheita eikä vastauksia olemassaoleviin aiheisiin.