Siirry sisältöön

Kättä pidempää kaveritaitoihin

Pitää olla luotettava ja hauska sekä täytyy osata kuunnella.

Näin lappilaiset 5.–6.luokkalaiset määrittelivät kaveria, jolla on hyvät kaveritaidot. Nämä taidot eivät kehity itsestään, vaan niitä harjoitellaan läpi elämän. Helmikuussa Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lapin piiri järjesti yhdessä alueen paikallisyhdistysten kanssa suuren verkko-oppitunnin kaveritaidoista. Linjoilla yli 1100 osallistujaa pohti yhdessä kaveruutta, kaveritaitoja ja ratkaisuja kaveritaitojen haasteisiin.

Oppilaiden mielestä hyvät kaveritaidot omaava kaveri on rehellinen, luotettava, auttavainen ja ystävällinen. Hän on se tyyppi, joka ymmärtää ja välittää. Käytännössä emme aina onnistu olemaan näitä taitavia kavereita. On riitoja, tahallista ja tahatonta loukkaamista ja ikäviä hetkiä. Nämä tilanteet ovat usein niitä, joiden äärelle pysähtyminen antaa mahdollisuuden oppia lisää.

Oppilaiden ykkösvinkki tällaisiin haasteellisiin tilanteisiin kaverisuhteissa oli aikuisille kertominen. Aikuista tarvitaankin pohtimaan yhdessä, mitä tapahtui, miten asia selvitetään ja miten jatkossa voisi toimia. Jotta kaverisuhteiden haasteista ja iloista on helppo puhua, keskustelua aiheesta kannattaa viritellä perheen arjessa. Mutta miten?

Joskus tarvitaan kättä pidempää helpottamaan keskusteluiden aloittamista lapsen kanssa. Yksi hauska toiminnallinen keino on vanha kunnon kirppupeli. Ehkä muistat omasta lapsuudestasi sen paperisen kieputtimen, jota pyöriteltiin peukaloiden välissä ja kaveri valitsi luukun avattavaksi?

MLL:n uusi kaveritaitokirppu sopii vanhemman ja lapsen yhteiseksi tekemiseksi ja samalla sen on väylä jutella kaveritaidoista. Kirppu sopii kaikenikäisille. Se haastaa pohtimaan kolme hyvän kaverin tuntomerkkiä ja miksi on tärkeää, että kaikilla on kaveri. Kirppu on oiva väline myös haastavista aiheista juttelemiseen. Kysymysten avulla on mahdollista pohtia yhdessä sitä, miten toimia, jos kaveria kiusataan netissä tai jos tulee riitaa kaverin kanssa?

Kysymysten lisäksi kirppu sisältää pieniä arkisia – mutta merkittäviä – tehtäviä, kuten ”kysy kaverilta mitä hänelle kuuluu” tai ”kehu jonkun kaverin hyviä ominaisuuksia”. Tarvitsemme muistutuksia näistä pienistä teoista, joilla voimme huomioida toisia ja osoittaa välittämistä. Muistutuksia lapsillemme ja samalla myös itsellemme.

Olisiko tässä teidän perheeseenne sopiva peli kaveritaitojen käsittelyyn?

Satu Suomalainen

Satu Suomalainen

kouluyhteistyön asiantuntija

Johanna Turpeenniemi

Johanna Turpeenniemi

Koulutuspäällikkö, MLL Lapin piiri ry

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös