Siirry sisältöön

Pelit

Pelien avulla on kautta aikojen pyritty opettamaan ihmisille tarpeellisia tietoja ja taitoja. Pelejä voi pelata yhdessä tai yksin ja parhaimmillaan ne voivat innostaa ja motivoida oppimaan. Niiden avulla voidaan pohtia myös itse oppimista ja asettaa tavoitteita yhdessä sekä käsitellä erilaisia teemoja.

MLL:n pelimateriaalit ovat hauskaa yksin tai yhdessä tekemistä ja ne innostavat ja kannustavat oppimiseen, ongelmanratkaisun, kommunikoinnin, ryhmässä toimimisen, tunne- ja vuorovaikutustaitojen ja kriittisen ajattelun harjoitteluun. Alta pääset tutustumaan pelivalikoimaamme ja -aineistoihin.

Kaikki netissä pelattavat pelimme ovat maksuttomia. Seppo-pelimme eivät vaadi erillistä lisenssiä alustalle.

 


Iloa etsimässä -mobiilipeli

Kokoa tiimi ja etsikää Iloa hassutellen yhdessä. Maksuton Iloa etsimässä -peli kannustaa hassuttelemaan ja liikkumaan ulkona. Seppo-peli on pelattavaksi suomeksi, ruotsiksi, englanniksi ja suomeksi tukiviitottuna.

Siirry tehtäväkorttiin


Eskarit peliarvostelijoina

Kannusta eskarit pelaamaan lautapelejä ja arvostelemaan pelejä. Löytäkää teidän teidän eskarin lautapelien suosituimmat ominaisuudet ja luokaa yhdessä peli. Itse rakennettuja pelejä tai peliarvosteluja voitte käyttää osana vanhempien kanssa tehtävää yhteistyötä ja kannustaa perheitä pelaamaan myös kotona.

Siirry tehtäväkorttiin


Leikkien pallon puolesta -mobiilipeli

Peli on suunnattu kaikenikäisille leikin ystäville ja se käsittelee kestävän leikin periaatteita. Pelin tehtävänä on palauttaa värit maapallolle. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi varhaiskasvatuksessa ja alkuopetuksessa osana maantiedon, liikunnan ja kuvataiteen opetusta. Peli löytyy myös sponsoroituna.

Siirry tehtäväkorttiin


Kirppupelit

Muistatko joskus pelanneesi kavereiden kanssa paperista taiteltavalla kirpulla? Tulostettavat ja herkullisen värikkäät kirput tarjoavat hauskaa tekemistä ja ajattelua yhdessä erinäisistä aiheista.

Eskarista ekalle -kirppu

Eskarista ekalle -kirppu on hauska pelillinen tapa käsitellä arjen hyvinvointia digilaitteiden äärellä alkuopetuksessa. Kirppu on suunnattu 5 – 8 -vuotiaille ja se sopii viskari, eskari ja 1. – 2. -luokkaisille. Kirppu innostaa luomaan myös omia kirppuja.

Leikkaa, askartele ja pelaa. Hyödynnä opetuksessa.

Siirry tehtäväkorttiin

Kaveritaidot-kirppu

Kaveritaito-kirppu haastaa pelaajat pohtimaan hyvää kaveruutta ja kaveritaitoja. Mitkä ovat hyvän kaverin tuntomerkit, entäpä miten toimia jos kaveria kiusataan netissä? Kirppu sisältää sekä kysymyksiä että tehtäviä. Tehtävät kannustavat mm. kehumaan kaveria tai moikkaamaan toisia.

Siirry tehtäväkorttiin

Kompisfärdighetsloppan (pdf)

DIGIFIT-kirppu

Herkullisen värikästä DIGIFIT-kirppua pelaamalla voi pohtia mediankäytön yhteyksiä mielen hyvinvointiin. Kirppua voi pelata perheen tai kavereiden kanssa tai luokassa oppilaiden kesken. DIGIFIT-kirppu sopii sekä ala- että yläkouluikäisille oppilaille. Tilaa verkkokaupasta tai tulosta oppilaille DIGIFIT-kirput.

Siirry tehtäväkorttiin

Stop nettikiusaamiselle! -kirppu

Lapset ja nuoret tarvitsevat digitaalisia kaveritaitoja ja malleja miten toimia kohdatessaan nettikiusaamista. Kouluihin ja nuorisotyöhön soveltuva STOP nettikiusaamiselle! -kirppu on suunnattu 5.–9. -luokkalaisille. Tulostettava ja taiteltava peli auttaa pohtimaan reilua ja kunnioittavaa kohtaamista somessa ja peleissä.

Tulosta Stop nettikiusaamiselle -kirppu

Tutustu kirpun ohjeistukseen


 Ilolla eskarista ekalle -mobiilipeli

Peli on suunnattu viskareille, eskareilla ja ekaluokkaisille. Pelissä hassutellaan oman aikuisen kanssa ja opitaan kaveri– ja mediataitoja sekä itsenäistymistä pienin askelin. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, sillä peli löytyy myös sponsoroituna.  

Siirry tehtäväkorttiin


 Koulumatkalla-mobiilipeli

Peli on suunnattu itsenäistä koulumatkaa harjoitteleville ekaluokkalaisille. Pelissä harjoitellaan turvallista liikennekäyttäytymis ja kouluaamun askareita yhdessä aikuisen kanssa. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi alkuopetuksessa sekä kodin ja koulun välisessä yhteistyössä, sillä peli löytyy myös sponsoroituna. 

Siirry tehtäväkorttiin


Iloa etsimässä -tehtäväsivu

Tänään on Leikkipäivä, mutta Ilo on piilossa. Hän on luultavasti mennyt ulos. Iloa etsimässä -tehtäväsivu sisältää kolme tehtävää, jotka sopivat alakoululaisille. Ilo löytyy parhaiten, kun se kuulee naurua. Löydätte Ilon varmasti yhdessä!

Siirry tehtäväsivulle 


Tivoli Utopia Junior -lautapeli

Tivoli Utopia Junior on lautapeli, jossa alakoululaiset hankkivat tulevaisuustaitoja pelaamalla. Lapset seikkailevat tulevaisuuden tivolissa ja keksivät ratkaisuja tivolin muuttamiseksi entistäkin paremmaksi.

Lue lisää Tivoli Utopia Junior -lautapelistä


Seikkaile ajassa

Alakoululaiset harjoittelevat menneisyyden, nykyhetken ja tulevaisuuden tarkastelua. Verkkotehtävät kannustavat pohtimaan kestävää kehityksestä, keksintöjä sekä media- ja tulevaisuustaitoja.

Siirry tehtäväkorttiin


Parempaa pelikulttuuria -oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on pohtia miten omaa ja muiden hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella. Mallia voi käyttää alakoulun 5.-6. sekä yläkoulun 7.-9. vuosiluokille. Se soveltuu myös tukioppilastoiminnan kummitunniksi.

Siirry tehtäväkorttiin


Kaverineuvola-mobiilipeli

Pelion 7–9-luokkalaisille suunnattu ja se käsittelee turvallisen kouluilmapiirin luomista. Pelissä harjoitellaan kaveritaitoja ja vahvistetaan ryhmähenkeä koulun tiloissa liikkumalla. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi tukioppilastoiminnassa ja se löytyy sponsoroituna. 

Siirry tehtäväkorttiin


Rähinää ratkomassa -mobiilipeli

Peli on 7–9-luokkalaisille ja pelin tehtävänä on löytää yhteistyön taika ja purkaa velhon loitsu. Pelissä tutustutaan toisiin ja harjoitellaan yhteistyötaitoja. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi tukioppilastoiminnassa ja se löytyy sponsoroituna.  

Siirry tehtäväkorttiin


Alastonkuvia Siru-ulottuvuudesta -mobiilipeli

Peli on 7–9-luokkalaisille ja toisen asteen opiskelijoille ja se käsittelee itse tuotettua seksuaalista materiaalia. Pelissä autetaan Sirua toimimaan, kun alastonkuvia pyydetään ja niitä leviää. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi osana terveystiedon ja äidinkielen opetusta ja se löytyy sponsoroituna. 

Siirry tehtäväkorttiin

Siirry Nuortennettiin


Läppä lentää -mobiilipeli

Peli on 4–9-luokkalaisille ja se käsittelee reilujen tekojen tekemistä digitaalisissa ympäristöissä. Pelissä harjoitellaan tunnistamaan nettikiusaamista ilmiönä ja saamaan toimintamalleja ongelmatilanteisiin. Peliä voi hyödyntää esimerkiksi osana terveystiedon ja äidinkielen opetusta. Peliä voi käyttää tukioppilastoiminnassa ja ilmiöpohjaisen oppimisen työkaluna. Peli löytyy suomeksi, englanniksi ja sponsoroituna.

Siirry tehtäväkorttiin

Siirry Nuortennettiin

Aiheeseen liittyvät

Tilaa mediakasvatuksen uutiskirje

Takaisin ylös